Amalie Skram-prisen til Sumaya Jirde Ali

Sumaya Jirde Ali tildeles Amalie Skram-prisen 2021. Prisen går til en norsk, kvinnelig, skjønnlitterær forfatter som skriver i Amalie Skrams ånd.

Sumaya Jirde Ali. Foto: Gry Kristiansdatter

I tillegg til diplom illustrert av kunstneren Ingri Egeberg, består prisen av et reisestipend på 25 000 kroner, sponset av SpareBank 1, SR-Bank i Bergen.

Sumaya Jirde Ali (f. 1997) er poet, samfunnsdebattant, spaltist i Morgenbladet og redaktør av tidsskriftet Fett. Hun debuterte som 18-åring med diktsamlingen Kvinner som hater menn (Frekk Forlag) i 2017. Året etter kom diktsamlingen Melanin hvitere enn blekemiddel (Aschehoug) og pamfletten Ikkje ver redd sånne som meg (Samlaget). Hennes siste samling, Når jeg ser havet, slokner lyset (Aschehoug) kom i 2021. Jirde Ali har mottatt en rekke priser og utmerkelser blant annet Årets Bodøværing av lokalavisen Bodø Nu i 2017, Zola-prisen i 2018 og Ytringsfrihetsprisen fra Den norske Forfatterforeningen i 2019.

Sumaya Jirde Alis forfatterskap er en høylytt og krevende protest, det er såre erfaringer, og balanserte, kloke betraktninger. Jirde Alis tekster, hennes poesi så vel som hennes prosa og essay, rykker oss ut av våre behagelige, vante forestillinger. Hun tvinger oss til å se en annen virkelighet og livserfaringer som er ukjente for mange av oss. Jirde Alis litteratur bringer nye innsikter og åpner for en dypere forståelse, slik god litteratur skal gjøre.
I Jirde Alis forfatterskap skapes hverdagsspråket om til poesi: Utformingen og retningen hun gir dagligdagse ord og tilforlatelig enkle setninger, gjør dette til svært god litteratur. Jirde Ali føyer sammen ord i nye og uvante kombinasjoner og gjentar ord og formulering så meningen blir urovekkende tydelig: Når skal du dra hjem igjen? Hvorfor føler du ikke tilhørighet? Når skal du dra hjem igjen? Hvorfor føler du ikke tilhørighet? Når skal du dra hjem igjen? Hun leter og leker seg fram til de rette ordene for å finne fast grunn – gjennom språket og i livet for sine litterære karakterer og jeg-personer.

Som Amalie Skram, gir Sumaya Jirde Ali stemme til de undertrykte, de umyndiggjorte og de marginaliserte. Som Skram, våger hun å utfordre dominerende oppfatninger, og som Skram, har hun fått kjenne på hva det koster å kritisere det etablerte. Gjennom sine tekster krever Jirde Ali et videre rom for å ytre seg som minoritet, og som Skram er hun nådeløs i dette kravet. Ved å sloss for et større ytringsrom gjennom litteraturen, skapes nye innsikter, og, kan vi håpe, større forståelse og mer solidaritet. Jirde Ali er en viktig stemme i det norske litterære landskapet, som hun er det i samfunnsdebatten.

Tidligere vinnere av Amalie Skram-prisen er: Liv Køltzow, Bergljot Hobæk Haff, Bjørg Vik, Herbjørg Wassmo, Cecilie Løveid, Marit Tusvik, Eldrid Lunden, orunn Ystaas, Linn Ullmann, Cecilie Enger, Ragnhild Nilstun, Mirjam Kristensen, Tove Britt Karin Larsen, Hanne Ørstavik, Merete Morken Andersen, Toril Brekke, Margaret Skjelbred, TNilsen, Merethe Lindstrøm, Karin Fossum, Vigdis Hjorth, Helga Flatland, Gøhril Gabrielsen, Marit Eikemo, Aasne Linnestå, Inghill Johansen og Brit Bildøen.

Amalie Skram-prisen deles ut hvert år på forfatterens fødselsdag, 22. august. I år skjer det på et arrangementet i Litteraturhuset i Bergen, søndag klokken 19.00. Der blir det også et bokbad med prisvinneren. Det er i år 175 år siden Amalie Skrams fødsel. I tillegg til arrangementet i Litteraturhuset blir dette markert ved Amalie Skram-statuen på Klosteret søndag kl. 18.00.