Avstemning om kunstner-oppropet

Som følge av debatten rundt DnFs støtte til støtteoppropet til Norske Dansekunstnere, har styret besluttet å sende oppropet ut til avstemning blant medlemmene. Avstemningen vil bli sendt ut på mail til medlemmene torsdag 12. august og varer til 15. august. Resultatet blir offentliggjort tirsdag 17. august etter at tellekorpset har gjennomgått alle stemmene.

Her følger begrunnelsen til en gruppe forfattere – Ingvar Ambjørnsen, Vigdis Hjorth, Lars Saabye Christensen, Erlend Loe, Torgrim Eggen, Trude Marstein, Maria Kjos Fonn, Morten Harry Olsen, Erik Fosnes Hansen, Ole Robert Sunde og Helene Uri – som mener Forfatterforeningen må trekke sin tilslutning til oppropet:

Her følger begrunnelsen til DnFs styre – Heidi Marie Kriznik (leder), Amalie Kasin Lerstang (nestleder), Ingvild Holvik, Jens M. Johansson, Sandra Lillebø, Mathias R. Samuelsen, Peter Strassegger og Håvard Syvertsen – om hvorfor Forfatterforeningen i juni stilte seg bak oppropet for å vise solidaritet med kunstnere som er utsatt for hets, trakassering og trusler:

Hvis du trykker på lenkenes tittel (under teksten), får du teksten opp i fullskjerm-versjon.

Medlemmer vil motta mail torsdag 12. august med nærmere informasjon om avstemningen.