Møt nye medlemmer

Ble forfatter «for å redde meg selv»

Vårt nye medlem Audun Magnus Moss (36) beskriver sin skriveprosess som rotete og «som krever mye redigering, men det føles liksom gøyere å gjøre det på den måten».

Hvorfor ville du bli forfatter?

For å redde meg selv.

Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?

Tror jeg var rundt fjorten, og jeg begynte fordi jeg var så inn i helvete frustrert, og fordi mormor hadde sagt at man kan skrive ting ut av seg.

Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?

William S. Burroughs, uten tvil.

Hvilket ord prøver du å unngå/bruke litt mindre?

Bra spørsmål! Spørsmål, svar, blekk, tvil, stillhet, havet – sånne ting…

Hvilket forhold har du til å stryke tekst?

Jeg er veldig dårlig på det, og jeg sletter egentlig aldri noe, bare flytter det til egne søppeldokumenter, i tilfelle jeg vil bruke rasket seinere.

Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?

Jeg bare skriver det jeg føler for der og da, og så fletter jeg det sammen seinere – det er en rotete prosess som krever mye redigering, men det føles liksom gøyere å gjøre det på den måten.

Leser du andre forfattere når du skriver?

Ja, jeg skriver hele tida, så i den grad jeg leser noe som helst, må jeg nesten det.

Hva liker du å lese?

Ting som får meg til å glemme at jeg leser.

Hva synes du om norsk litteraturpolitikk?

Jeg er for borgerlønn, for å si det sånn.

Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?

Ære og berømmelse og gratis dadler til evig tid, servert til meg på en divan trekt i burgunderrød fløyel og med ben av det reneste gull! Nei da, ingen, for å være helt ærlig, jeg fikk bare høre at det er noe man gjør.