Bli med til Bangladesh!

image001

Bli kjent med eksilforfattere i Norge, møt en av Bangladeshs mest prominente forfattere, hør nye oversettelser og gjendiktninger, og møt avistegneren som ble fengslet fordi han tegnet et katt.

Ytringsfriheten er under sterkt press i Bangladesh, og en lang rekke sekulære forfattere, forleggere, bloggere og aktivister har de siste par årene blitt brutalt angrepet, drept eller på andre måter truet til taushet.

En av dem dere skal få møte denne kvelden, er forlegger og poet Ahmedur Rashid Chowdhury, også kjent som Tutul. Han ble selv brutalt angrepet i fjor høst av ekstremister i Bangladesh og overlevde på mirakuløst vis, mens hans to kollegaer som han var sammen med på forlagets kontor, ble drept. Chowdury kom i januar til Norge og er nå fribyforfatter i Skien. Han vil bruke sin førstehåndskunnskap til å redegjøre for de frie ytrernes situasjon. Han vil også lese noen av sine dikt, nylig gjendiktet av Erling Kittelsen.

Vi får også treffe den prominente og produktive forfatteren Imdadul Haq Milan, bosatt i Bangladesh. Han gjør et stopp i Oslo på vei til bokmessen i Gøteborg. Han kommer til Litteraturhuset denne kvelden sammen med Monalisa Khan og Mahmudul Amin.

I tillegg medviker bl.a. barne- og ungdomsbokforfatter Shamim Runa og tidligere fribytegner i Drøbak, Arifur Rahman.

Arrangør er Norsk PENs Komité for Fengslede Forfattere, som har tatt initiativ til en serie arrangementer med formål å presentere utenlandske forfattere som lever og arbeider i Norge.

Norsk PENs Komité for Fengslede Forfattere består av medlemmer fra Norsk PEN, Den norske Forfatterforening, Norsk Oversetterforening, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Arrangementet er gratis og finner sted på Litteraturhuset i Oslo, Amalie Skram (2. etasje), tirsdag 20. september kl. 19.00.

Velkommen!

Arrangementet er støttet av Kulturrådet, Norsk Forfattersentrum, Fritt Ord og skribentorganisasjonene.