Bokbransjen: Millionene renner inn – særlig i strømmetjenestene

Bokbransjen går så det griner. Millionene renner inn, melder Finansavisen. Ikke minst opplever strømmetjenestene i lydbokbransjen eksplosiv vekst.

Ferske fjerde kvartalstall fra Den norske Forleggerforening viser at strømmetjenestene i bokbransjen har hatt en vekst på 29,1 prosent fra 2019 til 2020, på allmennmarkedet. Den samme rapporten viser at salget av innbundne bøker steg med åtte prosent. Det skriver Finansavisen.

– Strømmeveksten er en naturlig utvikling i den tiden vi lever i. Lytting er en god måte å både få gode leseopplevelser og ny kunnskap på. Boka står og vil stå sterkt, men litteraturen vil finne ulike format for å nå leserne, sier Heidi Austlid, adm. direktør i Den norske Forleggerforening, til Finansavisen.

– Ved å se på bransjestatistikken er det utrolig gledelig å se at bøker er mer ettertraktet enn noensinne i historien. Det er aldri vært så stort konsum av bøker i Norge som i dag, hvis man inkluderer strømming, sier Alexander Even Henriksen i Strawberry Publishing til Finansavisen.

Storytel er en av de største aktørene i Norge som tilbyr en strømmetjeneste for lydbøker. For en fast månedspris kan abonnentene deres høre på omtrent 250.000 boktitler. Norske Storytel AS er eid av Cappelen Damm og Storytel AG, med henholdsvis 50 prosent av aksjene hver.

– Vi opplever at det er en grunnleggende vekst i markedet og det er fortsatt stort potensial, sier Håkon Havik adm. direktør i Storytel Norge, til Finansavisen.

– Fra 2016 til 2020 ble omsetningen i Storytel firedoblet, fra 50 millioner i 2016 til 202,5 millioner i 2019. I 2019 endte resultatet på 16,2 millioner kroner.–Fordi Storytel er børsnotert er det vanskelig for meg å gå ut med de foreløpige tallene for 2020, men det var et svært godt år for oss. Jeg kan si at veksten i 2020 var høyere enn i 2019, både på faktiske tall og prosentuelle tall. Vi begynner å bli en moden tjeneste etter seks år på det norske markedet, men vi hadde likevel større vekst i fjor enn året før. Det er svært godt, sier Havik til Finansavisen.

Forlagssjef Alexander Even Henriksen, adm.dir. i Strawberry Publishing, tror veksten til bransjen vil fortsette videre i årene fremover.

– Jeg tror vi i Strawberry kommer til å ha mer enn en dobling i omsetning fra 2020 til 2021. Og veksten vi har hatt er en kombinasjon av flere ting. Det ene er at strømmemarkedet generelt har økt. Det andre er at vi har jobbet intenst med å skaffe flere rettigheter med tanke på lyd. Vi som er et ungt forlag trenger å styrke oss. De andre, større forlagene har mye å ta av fra tidligere utgivelser, sier han til Finansavisen.

Den største konkurrenten til Storytel i Norge er strømmetjenesten Fabel, som er drevet av Lydbokforlaget. Fabel har økt kundebasen med 163 prosent de to siste årene, og i samme periode har lyttingen økt med 239 prosent.

– Vi tror lytting til litteratur øker lesegleden, og vår viktigste oppgave er å introdusere litteraturen til flere segmenter og ikke minst øke leseglede hos barn. Og det ser det ut til at vi har lykkes med. Lytting til barnebøker har økt med 84 prosent fra 2019 til 2020. Og 425 prosent fra 2018 til 2020, sier Ann-Kristin Vasseljen, adm. direktør i Lydbokforlaget, til Finansavisen.