Bonnier lanserer BookBeat i Norge

Bonnier Books lanserer strømmetjenesten BookBeat i Norge mot slutten av året. Samtidig melder bok365 at Bonnier nå kjøper seg opp fra 45 til 70 % i Strawberry Publishing.

— Norge er et av de mest spennende markedene for lydbøker i Europa. Vi er overbevist om at lanseringen av BookBeat i Norge vil bidra til en allerede positiv markedsutvikling. Som alle vet ligger en strømmetjenestes suksess i kvaliteten på bøkene, og vi skal nå gå i dialog med de norske forlagene for å sikre det beste innholdet, sier Niclas Sandin, administrerende direktør i BookBeat.

I november 2020 varslet Bonnier Books kjøp av 70 prosent av Strawberry Publishing, men Konkurransetilsynet stanset kjøpet siden Bonnier eide halvparten av Cappelen Damm. Bonnier Books kjøpte i stedet på 45 prosent. Etter at Bonnier er ute av Cappelen Damm, øker Bonnier Books sitt eierskap i Strawberry Publishing.

— Gjennom hele denne prosessen har vi sagt at det norske markedet er svært viktig for oss, og at vi ønsker å styrke vår posisjon i Norge. Vi skal bli det moderne forlagsalternativet, og i løpet av få år skal vi være blant de tre største forlagene innenfor allmennlitteratur. Vi skal jobbe med de beste forfatterne og vi skal skape et vidtfavnende tilbud med høy kvalitet, basert på en tydelig publisistisk idé, innenfor de fleste segmentene i bokmarkedet. Vi bygger et forlag for nåtiden og fremtidige generasjoner, heter det i en pressemelding fra Håkan Rudels, administrerende direktør i Bonnier Books.

— Norsk forlagsbransje må også utvikle seg i tråd med samtiden og bli mer digital. Strawberry blir nå en del av Nordens største forlagskonsern, det er en stor tillitserklæring. Nå skal vi gjøre det lettere for forfattere å lykkes nasjonalt og internasjonalt, og bygge et av Norges ledende forlagshus, sier Alexander Henriksen, administrerende direktør i Strawberry Publishing.