Dele – ikke stjele

Aksjonen Dele – ikke stjele, som alle medlemmene av Forfatterforeningen nå har fått en anmodning om å skrive under på, har samlet nær 2 000 kunstnere og over 35 organisasjoner fra alle kulturgrener. Oppropet går ut på å få politikerne til å ta opphavsrett og piratkopiering på alvor. Det er ennå ikke for sent å gå inn på aksjonens hjemmeside og signere.

Oppropet vil komme på trykk i dagspressen tirsdag 1. september, og man har invitert sentrale politikere og presse til en politikerhøring torsdag 3. september. De politiske partiene blir bedt om å klargjøre hvilket synspunkt de har på piratkopiering før valget og hvilke virkemidler de vil ta i bruk for å ivareta opphavspersonenes rettigheter i framtiden.

I tillegg til forfattere, deltar oversettere, skuespillere, dansere, musikere, artister, komponister, regissører, profesjonelle kunstnere i alle sjangere, forvaltningsorganisasjoner (TONO, Kopinor, Norwaco, Gramo), plateselskap, forleggere, TV-, spill- og filmprodusenter .