E-bokforhandlingene er i gang!

Nå er e-bokforhandlingene i gang! Denne gang gjelder det avtale for e-bøker som utgis samtidig med papirbokens førsteutgave. Avtalen som ble sluttført før sommeren, gjaldt som kjent backlistbøker.

Forhandlingene føres mellom Forfatterforeningen og NBU på den ene siden og Forleggerforeningen på den andre siden. I forhandlingsutvalget til Forleggerforeningen sitter Karin Mundal (Cappelen Damm), Kari Spjeldnæs (Aschehoug) og Fredrik Nissen (Gyldendal). Fra Forfatterforeningen møter Anne Oterholm og Sigmund Løvåsen.

– Av erfaring vet vi at slike forhandlinger tar tid, men begge parter er fornøyde med å være i gang, sier DnF-leder Anne Oterholm. – Når det gjelder innholdet i forhandlingene, er vi enige om ikke å gå ut med dette nå. Vi har et godt forhandlingsklima og slik ønsker vi at det skal fortsette å være, selv om partene i en forhandling alltid har ulike interesser.

På bildet ser vi (foran f.v.) Kari Spjeldnæs, Karin Mundal og Anne Oterholm. Bak Sigmund Løvåsen (nestleder i DnF) og Sverre Henmo (leder i NBU).