Fakkeltog for årets fredsprisvinnere

10. desember inviteres alle til å delta i det tradisjonsrike fakkeltoget for å hedre vinnerne av årets Nobels fredspris.

Årets fredspris går til belarusiske Ales Bjaljatski, den russiske menneskerettighetsorganisasjonen Memorial og ukrainske Center for Civil Liberties. De tildeles prisen for sin enestående innsats for å dokumentere krigsforbrytelser, maktmisbruk og brudd på menneskerettigheter. Årets fredspris hedrer sivilsamfunnets rolle i autoritære regimer, og i krise og krig.

Vi begynner feiringen på Jernbanetorget klokken 17.45 med appeller og musikk, før fakkeltoget klokken 18.15 går mot Stortinget og Grand Hotel for å hylle og hilse på fredsprisvinnerne!

Bli med for å vise din støtte til årets vinnere!

Program: TBA

Det vil være fakler til salgs under arrangementet. Det er ikke tillatt med store bannere, flagg og plakater grunnet brannfare.

Toget er en del av Oslo Peace Days, og arrangeres med støtte fra Oslo kommune.

Verter:

– Human Rights House Foundation

– SmåRådina: for demokrati i Russland

– Norsk PEN

– SAIH

– Den norske Forfatterforening

– Belarusisk forening i Norge RAZAM

– Amnesty International Norway

– Norges Fredsråd / Norway Peace Council

– Norwegian Helsinki Committee

Tilsluttede organisasjoner:

– Menneskerettighetsakademiet

– Solidaritet med Belarus

Organisasjoner inviteres til å tilslutte seg markeringen. Send en e-post til post@norgesfredsrad.no og merk

“Tilslutning fakkeltog 22” i emnefeltet.

Hold av kvelden lørdag 10. desember og inviter venner, familie og naboer til å bli med. Sammen skal vi vise vinnerne og andre som følger med i Belarus, Russland og Ukraina, at vi er veldig mange som er klare til å hedre prisvinnerne og deres arbeid.