Fakkeltog til støtte for våre kolleger i Iran

2. februar inviterer vi kolleger i kulturbransjen til en stille solidaritetsmarkering foran den iranske ambassaden, til støtte for våre kolleger i Iran. Under det brutale regimet kan de ikke utøve sine yrker som følge av den svært begrensede ytringsfriheten.

TORSDAG 2. FEBRUAR. KL. 17.30

Oppmøte: Olaf Bulls plass (Skillebekkparken, v/trikken).

Vi går sammen til Irans ambassade. Fakkeltoget og markeringen vil foregå i stillhet, med et stopp foran ambassaden i ca 5 min. Varighet: ca 30 min.

Norske advokater gjennomførte et tilsvarende fakkeltog til støtte for sine iranske kolleger i desember. Vi i kunst- og kulturbransjen tar stafettpinnen videre.

Vi takker våre fagforbund for stor oppslutning:

Creo, Dramatikerforbundet, Norsk PEN, Den norske Forfatterforening, Forfatterforbundet, Norske Filmregissører,  Forbundet Frie Fotografer, Fotogalleriet, Freemuse, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk teater og orkesterforening, Norske Billedkunstnere, NOPA, Norske Dansekunstnere, Norsk Operasangerforbund, Norske Kunsthåndverkere, Norsk Oversetterforening, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk Komponistforening, GramArt, NAViO, Safemuse, Tegnerforbundet, Norsk Filmforbund, Virke Produsentforeningen og Grafill.

Praktisk info:

Hovedbanner: Freedom of Expression in Iran. Alle forbund er velkomne til å lage egne plakater, gjerne på engelsk.

Ta gjerne bilder og del på sosiale medier. Send gjerne bilder og info til søsterorganisasjoner i andre land – ingenting er bedre enn om dette går viralt. Da ser regimet at vi ser dem, og det iranske folket at vi støtter dem. Det er viktig. Dessuten vil kanskje organisasjoner i flere land gjøre det samme?

100 fakler vil bli utdelt når toget starter. De slukkes i bøtter og samles inn etter markeringen.