Forfattere fra hele verden på Norsk Litteraturfestival

– Vi får besøk av forfattere fra 30 land og alle verdenshjørner som skal diskutere temaer som angår oss alle, sier en strålende fornøyd programgruppe bestående av kunstnerisk rådgiver, Yukiko Duke, Anne-Thea Haavind, Pegasus-ansvarlig, og festivalsjef Marit Borkenhagen.

Blant hovednavnene til Norsk Litteraturfestival 2023 er Ocean Vuong (USA), Deepti Kapoor (India), Adania Shibli (Palestina), Samanta Schweblin (Argentina), Hernan Diaz (USA), Koleka Putuma (Sør-Afrika), Tayi Tibble (New Zealand), Lea Ypi (Albania), Phillippe Sands (Storbritannia), Yan Ge (Kina), Sofi Oksanen (Finland), Solvej Balle (Danmark) og Oksana Zabuzjko (Ukraina).

Yukiko Duke er ny kunstnerisk rådgiver for Norsk Litteraturfestival og hennes ambisjon med årets festival er å føre sammen forfattere fra forskjellige deler av verden med forskjellige perspektiver på de store problemene verden står overfor. Vi skal bruke litteraturen som tolk, sier Yukiko Duke, og forteller om de mange temaene og forfatterskapene festivalpublikummet kan møte:

Festivalen dykker ned i noen av de alvorligste konfliktområdene i verden i dag. I forbindelse med at Åsne Seierstad mottar Bjørnsonprisen blir det et panel om Afghanistan. Seierstad deltar også i en samtale om krigen i Ukraina, sammen med en av Ukrainas viktigste forfattere, Oksana Zabuzjko, under ledelse av den finske forfatteren Sofi Oksanen. Den svenske forfatteren Athena Farrokhzad og den iranske forfatteren, Fatemeh Ekhtesari, som nå er bosatt på Lillehammer, vil diskutere den pågående situasjonen i Iran. I den daglige Debatten vil tidligere Samtiden-redaktør Christian Kjelstrup møte et utvalg festivalforfattere med nye blikk på blant annet klimakrisen, litteratur og krig og kvinners situasjon i verden i dag.

I vår moderne verden er urbefolkningers situation dobbelt utsatt. Rasismen er utbredt, klimaendringer og ekspropriasjon av naturressurser truer fra mange hold urbefolkningenes tradisjonelle levemåte. Men nå finnes en ny bevissthet og stolthet over egen kultur hos mange av disse folkene. Tayi Tibble (New Zealand), Helena Gualinga (Ecuador) og vinner av Tarjei Vesaas debutantpris, M. Seppola Simonsen, kommer til festivalen for å snakke om blant annet dette.

De amerikanske poetene Anne Carson og Ocean Vuong kommer begge til Lillehammer og vil sammen med Tayi Tibble (New Zealand), Koleka Putuma (Sør-Afrika), Fatemeh Ekhtesari (Iran), Athena Farrokhzad (Sverige), Pivinnguaq Mørch (Grønland), Rosanna Fellman (Finland), Haukur Ingvarsson (Island), Beinir Bergsson (Færøyene) og norske Brynjulf Jung Tjønn og Rune Christiansen by på poesi i verdensklasse.

Pegasus, festivalens program for barn og unge, er Norsk Litteraturfestivals viktigste samfunnsoppdrag. Positive møter med litteratur er viktig for utviklingen barns leselyst. Lesing er avgjørende for barns språkutvikling og læring, og ikke minst fordi det utvikler empati, og gir barna verktøy til å forstå verden rundt seg og til å forstå hverandre.

Pegasus-ansvarlig Anne-Thea Haavind forteller at det i løpet av det siste året har skjedd noe spennende på Lillehammer. – Resultatene fra nasjonale prøver viser at barna i byen er blitt skikkelig gode til å lese, og vi tror det gode samarbeidet mellom skole, bibliotek, og litteraturarrangører gjennom flere år, et felles løft for leselyst i litteraturbyen, er årsaken til det gode resultatet. Årets Pegasus består av mer enn 100 arrangementer og i programmet deltar blant andre Andy Griffiths (Australia), Frida Nilsson (Sverige), Camilla Brinck (Sverige) og de norske forfatterne Peder Samdal, Anne Gunn Halvorsen og Aleksander Kielland Krag.

Ambisjonen for Norsk Litteraturfestival 2023 er kort og godt å åpne vinduet bredt for omverdenen og slipper inn nye, spennende – men også etablerte og interessante – forfattere i en stor, berikende diskusjon om verden vi alle lever i.

Fullstendig program på litteraturfestival.no