Forfatterne får smuler fra strømmetjenestene

Forfattere får smuler fra strømming, skriver Dagsavisen, og henviser til at Forfatterforeningen nå oppfordrer sine medlemmer til å kreve bedre vilkår fra Cappelen Damm. Les…

dagsavis

• Les artikkelen i sin helhet her: http://www.dagsavisen.no/kultur/forfattere-far-smuler-fra-stromming-1.728749

– For en lydbok som koster 149 kroner pleier forfatteren å få omkring 23 kroner for et salg. For lytting til samme bok i Storytel, kan forfatteren sitte igjen med under ti kroner, sier Sigmund Løvåsen til Dagsavisen.

Cappelen Damm eier 50 prosent av strømmetjenesten Storytel, og har samtidig som oppgave å gi royalties til sine egne forfattere for lyttinger i denne tjenesten.

• Les DnFs utspill her: http://www.forfatterforeningen.no/artikkel/krev-bedre-vilkar#.V0LzKpGLS70

Ifølge Storytel er det i dag over 25.000 mennesker som abonnerer på strømmetjenesten som gir tilgang til lydbøker og e-bøker for 169 kroner i måneden. Storytel gir en ukjent andel av inntektene sine til forlagene, som har ansvar for å gi forfatterne en viss del av deres nettoinntekt.

– Fram til en avtale kommer på plass så gjelder de avtalene som forlagene inngår med den enkelte forfatter. Da står også forfatterne fritt til å kreve bedre vilkår enn det Cappelen Damm tilbyr i dag, sier Løvåsen. Han håper at en felles avtale kommer på plass i løpet av året.

Ansvarlig for Storytel, Håkon Havik, hevder det finnes forfattere som kan tjene gode penger på strømmetjenesten. – Enkelte norske forfattere kan tjene opp mot 250.000 kroner i royalties. Men da må det selvsagt volum til, sier Håkon Havik til Dagsavisen. Havik mener Forfatterforeningens innlegg må ses i lys av forhandlingene som foregår om en fellesavtale for lydbøker. – Det er vanskelig å gi noen kommentar til dette annet enn at jeg ønsker forhandlingspartene lykke til, og at jeg har et sterkt håp om at forfatterne får royalties som de er fornøyd med, sier han. – Vi ønsker selvsagt at forfatterne skal få godt betalt, men utfordringen er at mange av kundene våre forventer lav pris. Hvordan skal vi løse det, spør Havik.