Forfatternes egen backlist

Signerte romaner og diktsamlinger kjøpt direkte av forfatteren, og tapas på bordet. Boka selges gjerne for under hundrelappen, men prisen er det forfatteren som avgjør. Under lanseringen av Bokbuffeen i bakgården i Rådshusgata 7 forsvant så godt som alle bøkene i løpet av de par timene som var satt av for salg av forfatternes egne restlagere.

lansering av Bokbuffeten (foto: Astrid Nordang)

Den stadige raskere sirkulasjonen av bøker og det faktum at titler makuleres og forsvinner fra markedet for godt etter få år, har ført til at  Forfatterforeningen har startet en felles hjemmeside der forfatterne kan selge bøkene sine direkte til leserne.

Den positive måten dette arrangementet blir mottatt på viser at kanskje kan Bokbuffeen, selv om den primært er et nettsted for formidling av bøker, iblant også arrangere bokbuffeer i bakgården til forfatternes hus. Det er fint når forfatterne og lesere kan møtes over en bok.

Ifølge Forfatterforeningens leder Anne Oterholm kan det bli aktuelt å linke bokportalen opp til andre medier og dermed øke synligheten. Man kan for eksempel tenke seg at en bibliotekar vil kunne henvise til portalen dersom en låner er ute etter en eldre bok. Eller at en leser som bruker den nye tjenesten bokhylla.no vil ønske å få tak i boka etter å ha screenet den på skjermen.

På denne måten kan forfatterne selv bremse en utvikling der bokføringsregler og lagerkostnader gjør at forlagene ser seg nødt til å destruere verdifull norsk litteratur. Alle Forfatterforeningens medlemmer er invitert til å selge de bøkene forlagene ønsker å fjerne fra markedet, og det er forfatterne selv som står for utsendelse av bøkene til kjøperne.

Bokbuffeen har allerede mellom 300 og 350 titler av om lag 70 forfattere ute på siden. I lanseringstalen understreket Anne Oterholm at hun ennå har til gode å møte en eneste forfatter som ikke har sans for prosjektet.

– De fleste er kjempeglade for at bøkene deres blir tilgjengelige for leserne. Jeg tror nesten alle forfattere har opplevd å få et brev med varsel om makulering i posten, sier Oterholm.

Etter et glass vin, en prat i trappa og en sol som av og til ga etter for lette regndråper, oppsto det spontane diktopplesninger. Forfatterne – som under lanseringen nok var overrepresentert – var tydelig preget av en ny giv for forvaltning av egen backlist. Og kjøperne var strålende fornøyde.

Se også omtale av lanseringen i Bok og Samfunn.