Fritt Ords Honnør til Walid al-Kubaisi og Loveleen Rihel Brenna

xxxx

De mottar prisen for innsiktsfulle bidrag i norsk offentlighet i to tiår, ikke minst med innspill i innvandrings- og integreringsdiskusjoner. De har deltatt på sekulære (ikke-religiøse) premisser, og bidratt til nyansering og vitalisering av mangfoldsdebatten.

Loveleen Rihel Brenna vakte sist oppmerksomhet i vår da hun satte søkelyset på den nye, forsterkede tendensen til å definere nordmenn med etnisk minoritetsbakgrunn som «innvandrere» til evig tid. Brenna er daglig leder i Seema AS, som er et selskap som arbeider med lederopplæring og organisasjonsutvikling for å styrke mangfoldet i norsk arbeidsliv. Hun har hatt en rekke verv i samfunnslivet, blant annet som leder av Foreldreutvalget for grunnopplæringen, styremedlem i Unicef Norge og landsstyremedlem i Norges Røde Kors, og hun ledet arbeidet med en offentlig utredning om pedagogiske tilbud til førskolebarn. Hun har utgitt flere debattbøker, og har en mastergrad i utdanningsledelse. Brenna er født i India i 1967.

DnF-medlem Walid al-Kubaisi er forfatter og statsstipendiat, og har i en årrekke markert seg som en kraftfull og original skribent. Hans viktige bidrag i samfunnsdebatten har ofte et kulturkritisk og religionskritisk perspektiv, og bygger på stor innsikt og kunnskap. Al-Kubaisi er sivilingeniør av utdannelse. Han flyktet  fra Irak i 1981, under krigen med Iran, og arbeidet flere år som journalist i Syria og Libanon. Til Norge kom han i 1987. Han har skrevet en rekke bøker, også barnebøker, og dessuten et filmmanus. Han er fast skribent i ukeavisen Dag og Tid. Al-Kubaisi er født i Irak i 1958.

Honnørmottakerne får 100 000 kroner hver. Fritt Ords Honnør er en påskjønnelse som deles ut for verdifullt virke i det frie ords tjeneste, gjerne i tilknytning til en aktuell sak. Stiftelsen Fritt Ord deler også ut Fritt Ords Pris.

Tildelingsarrangementet med Loveleen Rihel Brenna og Walid al-Kubaisi vil finne sted 16. juni klokken 1000-1130 i Fritt Ords lokaler.