Jerusalem Prize 2017 til Knausgård

Forlaget Oktober skriv om tildelinga:  Karl Ove Knausgård ble i går tildelt Jerusalem Prize 2017. Overrekkelsen fant sted under åpningen av den internasjonale bokmessen i…

karl_ove_knausgard_foto_andre_loyning

Forlaget Oktober skriv om tildelinga:

Karl Ove Knausgård ble i går tildelt Jerusalem Prize 2017. Overrekkelsen fant sted under åpningen av den internasjonale bokmessen i Jerusalem. Det er første gang en norsk forfatter tildeles den prestisjetunge prisen.

The Jerusalem Prize for the Freedom of the Individual in Society ble opprettet i 1963 og har siden blitt utdelt annethvert år. Blant tidligere prisvinnerne finner vi V. S. NaipaulJ. M. CoetzeeMario Vargas Llosa, Don deLillo og Susan Sontag. I 2015 gikk prisen til den albanske forfatteren Ismail Kadare.

Utdrag fra juryens begrunnelse

«I løpet av snart to tiår har bøkene til den norske romanforfatteren Karl Ove Knausgård blitt en litterær sensasjon, et fenomen i seg selv. Denne kritikerroste og utrolig populære forfatteren, først utgitt i 1998, har klart å skape noen voldsomme reaksjoner og anspore debatter om sentrale problemstillinger …  En mester i det som kan beskrives som skarp eller mikroskopisk realisme. Med sine romaner søker Knausgård å beskrive det hverdagslige livet på sitt rikeste, alle dets fasetter, inkludert det stygge, skambelagte og avskyelige …. Knausgårds mest kjente prosjekt er en serie på seks romaner, publisert på norsk og oversatt til mange språk, hvor forfatteren behandler sitt eget liv med et uredd, ærlig, detaljert og forståelsesfullt litterært blikk. Som lesere over hele verden nå vet, er det vanskelig å se bort».