Kane er en klassiker!

Morgan_Kane__Mal_3-_368993g

Nå er westernhelten Morgan Kane en klassiker i Norge – og det med offisiell status. Forfatter Kjell Hallbings bøker om Kane har nemlig mottatt klassikerstøtte fra Norsk Kulturråd. – Utrolig gledelig, sier styreleder i Aller Forlag, Rolf Hanche-Olsen, til Aftenposten. Aller Forlag har rettighetene til bøkene om den hardkokte cowboyen. Høsten 2009 satset de stort på en relansering av bøkene til Hallbing, som bl.a. skrev under pseudonymet Louis Masterson. Kjell Hallbing – som var medlem i Den norske Forfatterforening – døde i 2004. Han skrev bokserien om Morgan Kane i perioden 1966-1978. I alt har de 83 Morgan Kane-bøkene solgt over 10 millioner eksemplarer i Norge. Hallbing har skrevet nesten like mange bøker om andre helter og temaer, til sammen har han skrevet rundt 150 bøker.