Krise i Svenska Akademien

Årsaken skal være hvordan institusjonen har behandlet sakene rundt en sentral svensk kulturprofil, omtalt som «Kulturprofilen», i kjølvannet av #metoo. «Kulturprofilen» er en sentral skikkelse…

svaka_1_pms

«Kulturprofilen» er en sentral skikkelse i svensk kulturliv med tette bånd til Akademien. 18 kvinner sto frem i Dagens Nyheter og fortalte om overgrep og trakassering som skal ha vært utført av ham i en lang periode. Han ble også politianmeldt for voldtekt på slutten av fjoråret. Tidligere i år skulle Akademien ta stilling til om et annet medlem av institusjonen, med nære bånd til denne personen, skulle få fortsette. Avstemningen endte med et «ja», men Espmark og Östergren skal ha stemt for at hun skulle forlate Akademien.

Kjell Espmark, som har vært medlem av Akademien i 38 år, skriver i et brev til Aftonbladet at saken om «Kulturprofilen» førte til en voksende splittelse internt i institusjonen. «Det er blitt tatt avgjørelser som jeg hverken tror på eller kan forsvare, og jeg har derfor bestemt meg for å ikke lenger delta i Svenska Akademiens arbeid», skriver han i brevet.

• Les mer i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/kultur/i/4d0RdG/Tre-medlemmer-av-Svenska-Akademien-sluttet-pa-fredag
  • Les mer hos Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1qBgR/stromavhopp-fran-svenska-akademien–tre-ledamoter-hoppar-av