Aktuelt

Kriznik frykter at Bonnier gir K-tilsynet mulighet til å snikinnføre frie bokpriser

– Det er urovekkende at Bonnier gir Konkurransetilsynet mulighet til å snikinnføre frie bokpriser, sier Heidi Marie Kriznik, leder i Den norske Forfatterforening, til Klassekampen.

Denne uka meldte VG at forlagene Bonnier og Strawberry har sendt et brev til Konkurransetilsynet hvor de foreslår ikke å sette faste priser på sine bokutgivelser. Dette som et «avhjelpende tiltak» for at svenske Bonniers oppkjøp av det norske forlaget skal bli godkjent av tilsynet.

Konkurransetilsynet har i mange år vært motstandere av fastprisordningen, og nå frykter Forfatterforeningen at de kan ha fått en gavepakke fra Bonnier og Strawberry.

– Tilsynet har ønsket fri​e bokpriser i årevis, men det kan umulig være innenfor deres mandat nærmest å pålegge Strawberry frie bokpriser for å akseptere Bonniers oppkjøp av disse, sier Kriznik til Klassekampen.

Hun oppfordrer derfor Strawberrys forfattere til å kreve at forlaget holde seg til bokavtalen.

– Ja, for dersom Strawberry innfører frie bokpriser, betyr det i realiteten at de ikke lenger kan eller vil bruke normalkontraktens royaltygrunnlag. Fripris fører til mer oppmerksomhet om få titler, høyere stabler og usynliggjøring av det litterære mangfoldet, sier Kriznik. ​​