Kulturrådets ærespris til Tor Åge Bringsværd

Norsk kulturråds ærespris for 2010 går til forfatteren, dramatikeren og oversetteren Tor Åge Bringsværd. Æresprisen på 500.000 kroner blir hvert år tildelt en person som…

Bringsværd

Æresprisen på 500.000 kroner blir hvert år tildelt en person som har gjort en vesentlig innsats for norsk kulturliv.

– Æresprisvinneren er en av Norges mest produktive forfattere og dramatikere, og har med sitt lekne og fantasifulle uttrykk gledet, berørt og engasjert både voksne og barn gjennom flere tiår, sier Kulturrådet i sin begrunnelse.

Bok & Samfunn skriver at Norsk kulturråd særlig trekker frem Bringsværds innsats for barnebøker og barnekultur, som har vært av meget stor betydning. Fra nyskapende billedbøker med tegneserieelementer, som bøkene om sjøormen Ruffen, til det 13 binds store verket «Vår gamle gudelære» med illustrasjoner av våre fremste billedkunstnere, der det norrøne mytestoffet formidles til nye generasjoner. For ikke å glemme de populære billedbøkene for de minste om bestevennene Karsten og Petra.

– Det er vanskelig å finne kunstnere som har arbeidet så lenge, så utrettelig og så omfangsrikt som spredere av kunst og kultur, verdiinnhold og tanke, som nettopp Tor Åge Bringsværd. Bringsværd er en kunstner som har satt dype spor etter seg i det norske kulturlandskapet – ikke bare i bøkenes verden, men innen nær sagt alle fortellende medier, sier Kulturrådets leder, Bentein Baardson.