Kunstner-protestene i Belarus vedvarer

Belarusiske forfattere har spilt en sentral rolle i protestene mot president Aleksandr Lukasjenko. Blant dem er vinner av DnFs Ytringsfrihetspris, Hanna Komar.

fbt

Forfatterforeningen samarbeider med den Belarusiske Forfatterforeningen, og Ytringsfrihetsprisen 2020 gikk til Hanna Komar og Dmitry Strotsev.

I Morgenbladet kan du denne uken lese om ytringsfrihetssituasjonen i Belarus, og hvordan vinner av DnFs Ytringsfrihetspris, Hanna Komar, beskriver situasjonen som vedvarer.

Artikkel bak betalingsmur: https://www.morgenbladet.no/boker/aktuelt/2021/05/27/de-fikk-oss-til-a-tro-at-det-ikke-fantes-alternativer-til-lukasjenko/?R=SBMnKLNfRK&subscriberState=valid&action=loggedin

Belarusiske forfattere har spilt en sentral rolle i protestene mot president Aleksandr Lukasjenko. Ifølge ytringsfrihetsorganisasjonen Pen Belarus er det begått 593 menneskerettighetsbrudd mot kulturarbeidere siden august i fjor. Blant dem er det registrert minst 131 forfattere og/eller oversettere.