Kunstner-organisasjoner krever at NRK skjerper dekningen av kunst og kultur

NRK må ta kulturen på alvor og gjenspeile mangfoldet, bredden og vitaliteten i norsk musikk-, kunst- og kulturliv. Det heter det i en VG-kronikk som 18 kunst- og kullturorganisasjoner, deriblant DnF, har signert.

Les kronikken i sin helhet her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PRnMwe/vi-krever-endring-nrk

NRK-plakaten forplikter NRK som allmennkringkaster på flere områder. I paragraf 17 står det: «NRK skal formidle norsk kultur og en bred variasjon av norske kunstuttrykk fra mange ulike kunstnere, uavhengige miljøer og kulturinstitusjoner. NRK skal formidle norsk musikk, film og drama og stimulere norske produksjonsmiljøer.» Videre står det i paragraf 45: «NRKs redaksjonelle avgjørelser skal ikke være styrt av kommersielle hensyn.» Men oppfyller NRK disse kravene? Vi mener at de i stadig mindre grad gjør det, skriver kulturlederne i kronikken.

Kritikken om manglende redaksjonell behandling gjelder nå hele den kunstneriske uttrykksbredden fra musikk, til litteratur, visuell kunst og scenekunst. NRK har ikke på noe tidspunkt i denne perioden vist evne til å ta imot kritikk og bruke den konstruktivt til utvikling.

Vi, som lenge har vært kritiske til utviklingen i NRK, føler i stor grad vi snakker for døve ører når vi snakker til NRK, skriver gruppen.

Kronikken er signert av:

Jørgen Karlstrøm, styreleder Norsk Komponistforening
Hans Ole Rian, forbundsleder Creo
Ole Henrik Antonsen, styreleder NOPA
Gry Bråtømyr, daglig leder Norsk jazzforum
Rune Frank Brunslid, fung. generalsekretær Norges Korforbund
Ruben Steinum, styreleder Norske Billedkunstnere
Karl Ole Midtbø, generalsekretær Norges Musikkorps Forbund
Heidi Marie Kriznik, leder Den norske Forfatterforening
Knut Alfsen og Anne Kokkin, forbundsleder og nestleder Norsk Skuespillerforbund
Monica Boracco, forbundsleder Norske Dramatikeres Forbund
Linda Dyrnes, dagleg leiar FolkOrg