Lesebrettet – en kul dings?

– E-boka er en utfordring for både forlag og bokhandlere, sier Anne Oterholm. Forfatterforeningen har fulgt debatten om e-boka, og fredag uttalte Anne Oterholm til…

– E-boka er en utfordring for både forlag og bokhandlere, sier Anne Oterholm.

Forfatterforeningen har fulgt debatten om e-boka, og fredag uttalte Anne Oterholm til Dagsavisen at vi ikke kan hoppe bukk over forlagsleddet selv om e-boka i framtiden vil eksistere side om side med papirboka.

– Gjennom konsulentvirksomhet og redigering tilfører forlagene et kvalitetsstempel til boka, og driver markedsføring. Mange forfattere kan ikke gjøre dette selv. Men noen kan, og for dem vil det være en mulighet å selge bøker direkte på nett. Derfor må forlagene bli tydeligere på hva de gjør, og bedre på hva de driver med, mener Oterholm.

Hun ser Simon Strangers gest med å legge ut sin siste roman til gratis nedlasting fra egen hjemmeside som en form for markedsføring. De færreste forfattere er egentlig interessert i å gi bort boka si gratis.

Heller ikke bokhandlerleddet kan kuttes ut, selv om e-boka kan gi forfatterne større inntekter:

– Vi trenger bokhandelen som et formidlingsledd. Selv om alt kan kjøpes på nettet, blir det ikke lettere å finne fram. Her trenger vi bokhandelen som en faghandel, sier Oterholm.

Som også betoner viktigheten av kollektive løsninger for forfatterne. Det kan virke undergravende for selve yrket dersom noen gir bort bøker og andre ikke gjør det.

– Vi må stå sammen om å kreve betalt for jobben.

En cool tool?

16. september inviterte Norsk kulturråd til seminar om digital publisering av litteratur og kulturrådets støtteordninger. I Bergens Tidende skriver Torgrim Eggen at han på dette seminaret fikk prøve to av de nye e-bøkene, eller «lesebrettene»: «Kindle» fra Amazon.com og «eReader» fra Sony. Samt at Buset der snakket om noe som allerede er døpt «Kindle-dödaren» – en bøyelig leseplate fra Plastic Logic. Og hvem vet hva Apple vil komme med?

Ifølge Eggen ble det på seminaret snakket mye om at ideen med e-bok ennå ikke har fått sin «cool tool», slik iPoden er blitt. Han er ikke helt sikker på det, ettersom lesebrettene nok bare vil bli tøffere. Og jo mer lesevennlige de blir, desto mer urimelig vil det være å trykke opp enorme bokberg som trykkes langt unna og skal transporteres med trailere. Eggen tror ikke papirboka vil forsvinne på lenge ennå – ikke før dagen det blir for dyrt å trykke den.

Men om e-boka blir en kul dings? Du kan jo gå inn på bloggeren Robert Loves hjemmeside og hans anmeldelse av Amazons «hideous thing».