Lesere og småforlag savner katalogen «Årets bøker»

Mange har savnet den populære katalogen «Årets bøker», som sist utkom i 2005. Katalogen ga forbrukerne en god oversikt over et stort utvalg av årets utgivelser, både innen skjønnlitteratur, sakprosa og lyrikk. Den ble fulldistribuert til norske husstander gjennom posten. Nå jobber flere småforlag med å få katalogen tilbake, skriver Bok og samfunn. De mest sentrale aktørene i bokbransjen syntes i sin tid at katalogen ble for dyr. Prosjektet ble derfor nedlagt.

rets bøker

Skal katalogen komme tilbake, må kjedene nedprioritere egne kataloger, mener Birgit Christensen, markedsdirektør i Cappelen Damm.

– Distribusjon gjennom posten er for dyrt. Isteden kan man tenke seg at bokhandlene deler katalogen ut til kunder. Dette er en målrettet og billig måte å distribuere på, mener Svein Gran, daglig leder i Kom forlag og ivrig pådriver for å få katalogen tilbake. Også digitale utgaver av “Årets bøker”, distribuert på internett og gjennom applikasjoner til mobiltelefoner/smarttelefoner, er et godt alternativ. – De digitale utgavene kan også inneholde lenker til forlag, anmeldelser av bøker og annen informason. Mulighetene er mange, mener Svein Gran. Han er ikke i tvil om at bokkundene ønsker katalogen tilbake, både i trykt og digital utgave. Ifølge Bok og samfunn mener han at ingen av katalogene som gis ut i dag, verken fra forlag eller kjeder, evner å gi den samme informasjonen som “Årets bøker” gjorde.

– “Årets bøker” gir forbrukerne en svært god oversikt over hva som kommer ut av skjønnlitteratur og sakprosa. Med billigere distribusjonsformer, vil også forlagene ha råd til å markedsføre flere titler i katalogen. Det gir bokleserne et utmerket verktøy for å handle bøker til jul, og kan bidra til å løfte boksalget totalt, tror Gran.

Birgit Christensen, markedsdirektør i Cappelen Damm og medlem av Forleggerforeningens markedsutvalg, er ikke avvisende til ideen.

– Tankene er interessante og jeg stiller meg ikke avvisende. Dette vil bli tatt opp på nytt i markedsutvalget. Samtidig er det nok slik at det er kjedene som sitter med nøkkelen til om dette kan bli noe av eller ikke. Slik situasjonen er i dag, bruker vi svært mye markedsføringskroner på kjedenes mange kataloger. Vi har rett og slett ikke mer penger å bruke. Skal «Årets bøker» komme tilbake, må det bety at kjedene må tone ned sine egne kataloger. Ellers går ikke regnestykket opp, sier Christensen til Bok og samfunn.

Morten Aas, kjededirektør i Libris, mener dette er en avveining mellom markedsføring av egen merkevare gjennom egne kataloger og av «Årets bøker» som er felles for hele bransjen. Aas er ikke i tvil om hva han vil prioritere: – Vi er opptatt av å få kundene inn i våre butikker, og kjedekatalogene er et viktig verktøy for å få dette til. Vi kommer derfor ikke til å redusere på våre kataloger i framtiden. Jeg har forståelse for at de mindre forlagene ønsker å synliggjøre sine titler gjennom en slik katalog, men vårt perspektiv er å selge mest mulig bøker gjennom vår kjede, sier Morten Aas til Bok og samfunn.

Les mer hos Bok og samfunn: http://www.bokogsamfunn.no/vil-ha-arets-b%C3%B8ker-tilbake/