Medlemsmøte: Forfatterens og litteraturens rolle

Forfatterens og litteraturens rolle

Kan vi si at i Norge spiller forfatterne en vesentlig rolle? At skjønnlitteraturen med sin sjeldne evne til å vise oss sannheten om våre liv ved å demonstrere mulige verdener, virker inn på det norske samfunn? Svaret er nei.” Dette skrev Hans Fredrik Dahl i en kronikk tidligere i år, og fikk motbør av blant andre Knut Olav Åmås som løfter fram at tusener av mennesker hver kveld strømmer til bibliotek og litteraturhus for å høre forfattere lese og diskutere.

Er det fortsatt et krav at forfattere bør ytre seg som engasjerte samfunnsdebattanter og -refsere? Og har forfatteren en plikt til å kommentere sin samtid, utenfor den skjønnlitterære rammen, eller er det ytring nok i seg selv å skrive bøker? Hvordan virker i tilfelle litteraturen inn på det samfunnet som er dens eget utgangspunkt? Vigdis Hjorth, Kjartan Fløgstad og Gunnar Wærness går inn i temaet fra ulike vinkler. Vi får også paneldebatt med åpning for innlegg fra salen.

Etter å ha gitt ut min første bok fikk jeg gradvis innsikt i hvilke ordninger og systemer som gjør det mulig at Norge kan ha en så rik og mangfoldig litteratur som vi har. Kunstnerstipend, innkjøpsordning, momsfritak, fastpris, abonnementsordninger, biblioteker og kollektivt avtaleverk. I min naivitet trodde jeg dette var kamper og seiere som var vunnet en gang for alle. Nå er det bare å forbedre det eksisterende og kjempe for nye søyler til støtte for norsk litteratur! Men nei. Innkjøpsordningene diskuteres, vi har moms på e-bøker, fastprisen har vært under press og kutt i stipendene har vært foreslått flere ganger. Siden 1995 er over 350 bibliotekfilialer lagt ned. Når bærebjelkene i litteraturen trues, må vi argumentere godt for å sikre dem videre. I et møte med Stortingets kulturkomité ble Forfatterforeningen utfordret til på nytt å formulere hva som er litteraturens og forfatterens rolle i samfunnet. Styret har begynt arbeidet med et notat med tittelen ”Hvorfor skjønnlitteratur er viktig”. I gruppearbeid på årets medlemsmøte, lørdag 17. november, vil vi ha dine innspill og argumenter.

I tillegg til alt dette, er selvfølgelig møte med nye og gjensyn med gamle kolleger en god grunn i seg selv for å gå på møtet! Som alltid avslutter vi med medlemsfest lørdag kveld. Har du ennå ikke meldt deg på? Det er fortsatt mulig! Send e-post til post@forfatterforeningen.no eller slå på tråden.

Vel møtt!