Moro til Norsk litteraturfestival

Den kritikerroste forfatteren og tidsskriftredaktøren Gabriel Michael Vosgraff Moro er ansatt som kunstnerisk rådgiver i Norsk litteraturfestival. Moro tiltrer stillingen 1. september. Noe av det første den nyansatte kunstneriske rådgiveren tar fatt på er å invitere utenlandske forfattere.

Gabriel Michael Vosgraff Moro

– Det er viktig for festivalen at vi får gode internasjonale navn i programmet. Blant dem jeg drømmer om å se på scenen på Lillehammer er J.M. Coetzee, Joyce Carol Oates og Peter Handke. Poeter står mitt hjerte nært, Adonis, Ko Un, Adam Zagajewski, er aktuelle poster for festivalen. Dette er et langsiktig arbeid, så samtidig som vi går i gang med å planlegge festivalen i 2012 må vi også rette blikket fremover mot 2013, sier Moro, som allerede har vist at han kan få de store internasjonale forfatterstjernene i tale. Moro har utgitt tre bøker, blant annet den kritikerroste romanen Der lyset slipper inn, som kom i 2009. Han har bakgrunn som bokanmelder i Morgenbladet og VG og tok i 2010 over som redaktør av Bokvennen litterært magasin, som nylig ble kåret til årets tidsskrift. – Moro er kreativ, tenker stort og har gjennomføringskraft, uttaler festivalsjef Marit Borkenhagen, som er svært fornøyd med ansettelsen. – Det er først nå redaksjonen er på plass og vi kan starte arbeidet med neste års festival, det gleder vi oss til, avslutter Borkenhagen.