Juryen kalte Manhatten skyline «en fortelling som nekter å falle til ro, som vågalt søker ut overgrenser den selv setter, og den etterlater leseren undrende, rørt og begeistret».
– Nils Henrik Smith, fikk du mye oppmerksomhet da du fikk Tarjei Vesaas Debutantpris?
– Å ja, minst like mye som da boka kom ut, hvis ikke mer. Reaksjonene kom ikke der og da, men i tiden etter var det en del henvendelser fra media, uten at jeg husker hvor mye.
Om prisen har hatt noen betydning for forfatterskapet, synes han altså det er vanskelig å si noe om. Den har i hvert fall ikke virket negativt inn, for den nye boka er så å si ferdig til levering. Men hvilken uttelling den har hatt, mener han er vanskelig å måle.
– Er Debutantprisen viktig, og er priser generelt viktige i forhold til litteraturens eksponering i media?
– På en måte. Personlig ønsker jeg ikke å definere meg selv ut fra en pris, men det er klart denne er viktig, da den er den eneste i sitt slag i Norge. Den har også en lang tradisjon og stor mediemessig betydning. Men det er nok andre priser som slår hardere enn denne.
Om Samlaget brukte prisen til å markedsføre boken ytterligere, husker ikke Nils Henrik Smith, bare at det var noen gratulasjonsannonser i enkelte aviser.
– Hvor de kom fra, aner jeg ikke. Da må du spørre markedsavdelingen i Samlaget, sier han. – Men jeg vil anta at de nevner prisen i neste omgang.
I den nye boka. Klart det. Priser er ved siden av gode kritikersitater antakelig gull verdt. Og Debutantprisen er kanskje mindre forutsigbar enn andre priser – og ikke minst viktig fordi det uthever forfatterens navn i mylderet av ukjente debutanter.