Nobelprisen i litteratur til Annie Ernaux

Nobelprisen i litteratur for 2022 er tildelt franske Annie Ernaux.

Annie Ernaux. Foto: Catherine Hélie © Editions Gallimard

– Prisen blir tildelt Ernaux for motet og den kliniske skarpheten som hun avdekker det personlige minnets røtter, fremmedgjøring og kollektive begrensninger, heter det i begrunnelsen til Svenska Akademien.

Ernaux er født i 1940 og regnes som en av Frankrikes viktigste nålevende forfattere. Senest i august var hun på Norgesbesøk og samlet over 450 publikummere i Universitetets aula.

«Verkene hennes er kompromissløse og skrevet i klartekst. Og når hun med stort mot og klinisk skarphet avdekker de smertefulle opplevelsene med klasse, ved å beskrive skam, ydmykelse, sjalusi eller den manglende evnen til å se hvem du er, oppnår hun noe beundringsverdig og vedvarende», sier nobelkomiteen i sin innstilling.

Hennes norske forlag er Gyldendal. – Dette er så stort! Vi i Gyldendal er over oss av begeistring for tildelingen av Nobelprisen til Annie Ernaux. Hun er en helt unik forfatter som skriver bøker som handler om oss alle, og hun har flyttet grensene for hva som regnes som et litterært språk. Hun skriver sylskarpt og vakkert, fra et folkelig sted, og bruker personlige erfaringer for å skildre oss alle og våre egne levde liv. Og bøkene hennes er stadig brennende aktuelle, sier Cathrine Bakke Bolin, forlagssjef for oversatt skjønnlitteratur.