Nytt eierselskap slår sammen Norli og Libris

Norli Libris

Norgesgruppen og Aschehoug slår sammen sine bokkjeder Libris og Norli, melder nettstedet E24. De to kjedene vil fortsette som egne merkevarer, men eierselskapene slås sammen. Aschehoug vil få 51 prosent av aksjene i det felles selskapet, mens Norgesgruppen – som er landets største dagligvarekjede – blir sittende med de andre 49 prosentene. En aksjonæravtale gir Norgesgruppen like rettigheter, heter det i en pressemelding. E24 skriver at de to bokkjedene til sammen har en omsetning på 1,8 milliarder kroner, fordelt på 178 butikker. Fusjonen er avhengig av Konkurransetilsynets godkjennelse.

– Det er en felles vei til en sterkere bokhandel, sier konsernsjef Mads Nygaard i Aschehoug til E24. – Vi er veldig opptatt av å føre fagbokhandelen videre, og dette er en svært god måte å gjøre det på, sier Nygaard.

Daglig leder i det nye selskapet blir Nils Sund, som i dag er administrerende direktør i Norli. Øvrig ledergruppe vil bli satt sammen fra dagens to organisasjoner, heter det i pressemeldingen.

Selv om det har vært tøffe tider for Norli, kan fusjonen med Norgesgruppens Libris – ifølge E24 – også ses som et defensivt trekk i møte med digitale bøker og distribusjonskanaler.

– Enhver bransje må selvsagt omstille seg etter skiftende forhold, men vi er svært opptatt av å videreutvikle den tradisjonelle fysiske fagbokhandelen, og denne sammenslåing er en god måte å gjøre det på, sier Nygaard til nettstedet.

Les saken i sin helhet: http://e24.no/naeringsliv/article3878404.ece