Petter Stordalen selger seg ut av Strawberry

Petter Stordalen, som i 2018 var med å etablere Strawberry forlag, har solgt seg ut av forlaget. Bonnier har overtatt hans aksjeposter, mens Jonas Forsang, Magnus Rønningen og Jørn Lier Horst fortsatt er medeiere.

– Selv om beslutningen har ligget i kortene siden Bonnier kjøpte seg inn, er det ikke uten et visst vemod jeg forlater Strawberry Publishing, sier Petter Stordalen i en melding fra forlaget.

Med salget av de siste aksjene sine går Bonnier books opp til 83 prosent eierandel i forlaget. Forleggerne Jonas Forsang og Magnus Rønningen eier sammen med forfatter Jørn Lier Horst fortsatt 17 prosent av selskapet.

– Vi mente alvor, vi er blitt en maktfaktor i bokbransjen, og Strawberry er kommet for å bli. Så da ble fasiten at Bonnier trer inn i min rolle slik at både Bonnier og jeg kan fokusere på det vi er best på, sier Petter Stordalen til VG.