Riksmålsprisen til Lykke

Riksmålsforbundets litteraturpris går i år til romanen «Vi er ikke her for å ha det morsomt» av Nina Lykke.

Barne- og ungdomsbokprisen går til barneboken «Oppskrift mot ånder som knuser ting» av Tyra Teodora Tronstad.

Ifølge juryene utmerker begge bøkene seg ved sine språklige kvaliteter, noe riksmålsprisene legger særlig vekt på.

Nina Lykke har gjentatte ganger truffet blink når hun har skrevet om middelklassemenneskets navlebeskuelse, mener juryen. Både lærere og leger har fått gjennomgå. I årets roman er det kultureliten som blir avkledd, og forfatteren legger virkelighetslitteraturen og krenkelseshysteriet under lupen.

– Med treffsikre formuleringer tar Nina Lykke temperaturen på tidsånden. «Vi er ikke her for å ha det morsomt» er samtidssatire på et meget høyt nivå, sier juryleder Anne Gaathaug.

Begge prisvinnerbøkene har høstet bred kritikerros.

– Tyra Teodora Tronstads roman «Oppskrift mot ånder som knuser ting» er en blanding av fantasi og realisme, og behandler temaet død, sorg og savn overraskende, freidig og klokt. Språket er kreativt og fantasifullt og evner på mesterlig vis å bære frem både det magiske, alvorlige og det humoristiske i fortellingen, sier Taran Bjørnstad, leder for juryen som enstemmig kåret årets vinner.

Riksmålsforbundets litteraturpriser har lange tradisjoner, og den første ble utdelt i 1957. I år blir de overrakt under Kimen litteraturfestival i Sandefjord bibliotek lørdag 12. november.

2000 – Toril Brekke
2001 – Britt Karin Larsen
2002 – Olav Angell
2003 – Roy Jacobsen
2004 – Anne B. Ragde
2005 – Erland Kiøsterud, for Det første arbeidet
2006 – Egil Børre Johnsen, for Unorsk og norsk. Knud Knudsen: En beretning om bokmålets far
2007 – Jan Chr. Næss, for Det begynner med sex og ender med døden
2008 – Dag O. Hessen, for Natur? Hva skal vi med den?
2009 – Rune Christiansen, for Krysantemum
2010 – Peter Normann Waage for Leve friheten! Traute Lafrenz og Den hvite rose
2011 – Ikke utdelt
2012 – Terje Holtet Larsen for Dilettanten
2013 – Ragnar Kvam jr. for Mannen og mytene – tredje bind om Thor Heyerdahl.
2014 – Odd Klippenvåg for Ada
2015 – Terje Emberland for Da fascismen kom til Norge.
2016 – Tom Egeland for Djevelmasken
2017 – Ingvild Burkey for Et underlig redskap og Frid Ingulstad (ærespris for forfatterskapet)
2018 – Simon Stranger for Leksikon om lys og mørke
2019 – Sverre Mørkhagen for IBSEN … den mærkelige Mand