Statsbudsjettet: Venstre støtter kunstnerne

Partiet ønsker å øke kunstnerstipendene, løfte bibliotekene og hindre kutt i mediestøtten. I fire år har Venstre og KrF lyktes med å presse opp kulturbudsjettet….

venstre_logo

Partiet ønsker å øke kunstnerstipendene, løfte bibliotekene og hindre kutt i mediestøtten. I fire år har Venstre og KrF lyktes med å presse opp kulturbudsjettet.

• Les Aftenpostens sak her : https://www.aftenposten.no/kultur/i/rvOk3/Venstre-tar-nok-en-gang-kulturkampen-med-regjeringen

Siden Høyre/Frp-regjeringen tok over i 2013, har samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti (KrF) hvert år sikret mer penger til kultur enn det regjeringen i utgangspunktet har foreslått, skriver Aftenposten.

Venstre plusser på over 250 millioner kroner til Kulturdepartementet sammenlignet med forslaget fra regjeringen.

Regjeringen foreslo blant annet at summen som Utenriksdepartementet bruker på kulturutveksling og norsk kultureksport reduseres fra nesten 50 millioner til drøyt 25 millioner kroner. Venstre ønsker isteden å styrke ordningen med 6 millioner kroner.

Videre krever Venstre bl.a. økning i kunstnerstipender for å fullføre lønnsreformen (13,5 millioner kroner), nasjonalt løft for folke- og skolebibliotekene (50 millioner kroner), nullmoms på kjøp av e-bøker og flere reverseringer av kutt og endringer i momssystemet som kommer kultur og medier til gode.