støv på nettet

bibliotek

Bergens Tidende melder om at stadig flere antikvariater legger ned butikkutsalg og legger virksomheten ut på en felles internettside. Der kan du finne boken du er på jakt etter med et tastetrykk. Men vandringen mellom bokhyllene, hostingen etter støvet som står opp idet du klapper igjen boka, den særegne stillheten – vil du med tiden bare kunne skrive hjem om. Fra Oslo-området.

Gjennom nettjenesten antikvariat.net på tilbys det 1,5 millioner boktitler, ifølge Vidar Wangsmo, formann i Norsk Antikvarbokhandlerforening
og eier av Wangsmo Antikvariat i Trondheim. Likevel beklager han en utvikling der butikkene forsvinner. I Trondheim er det bare ett antikvariat igjen, det ene medlemmet i Bergen legger ned, og det finnes ikke noe antikvariat verken i Kristiansand eller Stavanger. I Oslo og omegn er det derimot så mange som 19 medlemmer.

www.antikvariat.net deltar i et nordisk fellesprosjekt mellom antikvarbokhandlerforeningene i de tre skandinaviske land. Nær 100 antikvariater deltar ved å legge inn sine bøker i bokbasen, som i fjor talte rundt 1,5 millioner titler. Omsetningen var 55 millioner kroner, og
det ble solgt rundt 160.000 bøker her i 2008. Nettstedet er en ren formidlingstjeneste, det enkelte antikvariat tar seg av bestillingene og sender ut bøkene.

Og til nesten år blir nettstedet oppgradert, slik at en i tillegg til tittel og forfatter vil kunne søke på emner.