Strawberry lanserer ny litteraturpris: «Stemme savnet»

Strawberry Publishing lanserer sin egen litteraturpris: Stemme savnet. Formålet med prisen er å bidra til å berike den norske skjønnlitterære floraen. Prisen er på 100 000 kroner. Juryen består av Det litterære Råd i Den norske Forfatterforening.

Alexander Even Henriksen. Foto: Caroline Andersson

– Strawberry Publishing ønsker å stimulere til at forfattere med ulik bakgrunn når ut, og vil løfte frem originale og nyskapende stemmer, sier Strawberrys adm. dir. Alexander Even Henriksen.

– Vi ser det som en del av vårt oppdrag å holde norsk litteratur vital og relevant. Vi ønsker at en ung jente med minoritetsbakgrunn vurderer litteratur som uttrykksform, vi ønsker at en dreven forfatter tilfører poesi-sjangeren nye og uventede grep eller at noen våger å skrive om temaer som kan være vanskelige å løfte frem, sier Henriksen.

Prisen er på 100 000 kroner, og deles årlig ut til en forfatter som gjennom sitt virke tilfører norsk litteratur en ny stemme, et nytt perspektiv eller en ny litterær form.

Juryen består av Det litterære Råd i Den norske Forfatterforening. Juryen tildeler prisen på selvstendig grunnlag. Prisen deles ut for første gang i slutten av mai i år.Vi er svært glade for at denne prisen opprettes. For å oppnå mangfold av litterære uttrykk må forfattere gis tid og økonomisk rom for fordypning, og jeg håper at disse prispengene kan bidra til å frikjøpe en forfatter skrivetid, sier Heidi Marie Kriznik, leder i Den norske Forfatterforening.

– Det er veldig gledelig med prisen fra Strawberry, og veldig bra at beløpet er dobbelt så stort sammenligna med Tanums kvinnestipend, sier Kriznik. – For forfattere er det helt avgjørende å få frikjøpt tid til å fordype seg, skape og skrive. Det jeg også liker med denne prisen er at den går bredt ut, og ikke bare søker «nye stemmer», men også vektlegger nye perspektiv, nye litterære former og uttrykk.

Kriznik setter også pris på at det er Det litterære Råd i DnF som får oppgaven med å innstille til prisen.

– Rådet er sammensatt på en måte som gjør det representativt i forhold til kjønn, geografisk tilhørighet og sjangre, påpeker hun. – Og ikke minst, så er de svært godt orientert i samtidslitteraturen og gode lesere.

– Jeg vil rette en stor takk til Strawberry for opprettelsen av prisen, og oppfordre andre forlag til å gjøre det samme, fortsetter Kriznik. – Stipend og frikjøp av skrivetid bidrar til at det skapes et bredt spekter av frie, kunstneriske ytringer.

STATUTTER

Prisen deles årlig ut til en forfatter som gjennom sitt virke tilfører norsk litteratur en ny stemme, et nytt perspektiv eller en ny litterær form.

Prisen er på 100.000 kroner.

Juryen er Det litterære Råd i Den norske Forfatterforening. Juryen arbeider uavhengig.

Juryen tildeler prisen på selvstendig grunnlag. Det er ikke mulig å søke om prispengene.

Statuttene for Stemme savnet-prisen

– Hvorfor har Strawberry – med alle sine bestselgerforfattere – ambisjon om å utvikle nye stemmer?

– Ikke bare en ambisjon! sier Alexander Even Henriksen i Strawberry. – Vi jobber med det nå, og har dedikert én stilling helt og holdent til å finne og videreutvikle nye skjønnlitterære stemmer. Vi har flere interessante prosjekter der, men alle som jobber seriøst med skjønnlitteratur vet at et slikt arbeid tar tid. Det kommer når det kommer.

Strawberry Publishing har på kort tid blitt landets fjerde største allmennforlag. Ved årsskiftet ble det kjent at Bonnier Books kjøpte majoriteten av aksjene i Strawberry Publishing og går inn som største eier sammen med Petter Stordalen, Jonas Forsang, Magnus Rønningen og Jørn Lier Horst.