Strømmestriden: Jørn Lier Horst frifunnet

Jørn Lier Horst – som ble saksøkt av Gyldendal og Lydbokforlaget i striden om strømmerettighetene til bøker han krevde tilbake rettighetene til – er frifunnet av Tingretten i Oslo. Han håper at seieren vil gi forfatterforeningene en langt bedre forhandlingsposisjon i arbeidet med å få på plass en normalkontrakt for strømming.

Til bok365 sier Jørn Lier Horst:

– Denne dommen betyr to ting. Kontraktene vi har signert kan faktisk sies opp når vilkårene ikke blir oppfylt. Og tiden der forlag som Gyldendal kan misbruke våre rettigheter ved å låse oss inne i deres egen strømmetjeneste er ubønnhørlig over, sier Horst, og legger til:

– Nå ser jeg fram til at bøkene mine endelig skal bli tilgjengelig i Norges største digitale bokhandel, nemlig Storytel. Dette er først og fremst en seier for norske forfattere og norske strømmekunder. Jeg tenker også at dette vil gi forfatterforeningene en langt bedre forhandlingsposisjon i arbeidet med å få på plass en normalkontrakt for strømming.

Les bok365s sak her: https://bok365.no/…/jorn-lier-horst-frifunnet-i…/

Horst får følge av Strawberry Publishing-sjef, Alexander Henriksen: – Dette er en viktig seier for Jørn og for norske forfattere. Nå håper jeg alle kan senke pulsen og at vi kan bevege oss videre. Slike saker er dårlig for omdømmet til bransjen og slår negativt ut for oss alle. Nå må vi få fokus tilbake på det viktige samfunnsoppdraget vårt: å skape leselyst, kunnskap og gode opplevelser. La oss ikke glemme at det er det vi egentlig driver med.

Bakgrunnen for saken var Jørn Lier Horsts oppsigelse av rettighetene til flere lydbøker. Sammen med flere Strawberry-forfattere sa Horst opp lydbokavtalene for disse titlene på grunn av manglende salg (salget per lydbok har vært under 300, slik det er regulert i normalkontrakten). Han spilte så inn nye utgaver av de oppsagte lydbøkene, som Gyldendal og Lydbokforlaget mente de fortsatt har rettighetene til.

Lydbokforlaget og Gyldendal mener at salg i strømmetjenesten Fabel har tilfredsstilt forlagets aktivitetsplikt, mens de saksøkte mener at lydbokkontrakten ikke regulerer strømmemarkedet i det hele tatt.

Les mer her: https://www.forfatterforeningen.no/artikkel/rettsstrid-om-rettighetene-til-lydboker/

– Gyldendal har skrytt av at de skal anke saken, men faktum er at de har tapt både ansikt og rettsaken, og jeg håper at de for sitt eget beste og oss forfattere vil anerkjenne tapet og gå videre. Dagens nyhet om en avtale mellom Storytel og Gyldendal/Aschehoug/Oktober kan sees på som om Gyldendal var forberedt på tap. Med den nye avtalen på plass har ingen andre forfattere grunn til å si opp.

Fra retten.

– Vi har lest dommen og er uenig i vurderingene gjort av tingretten, sier strategidirektør i Gyldendal, Einar Ibenholt i en kommentar til bok365. Gyldendal har bedt sine advokater om å forberede en anke til lagmannsretten.

Aftenposten: https://www.aftenposten.no/…/forfatter-joern-lier-horst…
VG: https://www.vg.no/…/joern-lier-horst-frifinnes-i…