Tanums kvinnestipend nedlegges

Tanums kvinnestipend forsvinner med nedleggelsen av den siste Tanum-butikken. – Det er trist at prisen nå forsvinner i forbindelse med nedleggelsen av den siste Tanum-bokhandelen, sier DnF-leder Heidi Marie Kriznik.

Stipendet ble opprettet i 1994 som en gave i forbindelse med DnFs hundreårsjubileum.

I en mail til Cappelen Damm-sjef Tom Harald Jenssen skriver DnF-leder Heidi Marie Kriznik:

«Vi var først nedslått over at Tanum bokhandelkjede var avviklet, og nå også nedslått over at Tanums kvinnestipend blir avviklet. Er det noen en mulighet for å opprettholde kvinnestipendet? Det har vært så verdsatt siden det ble oppretta i 1994.»

I sitt svar henviser Cappelen Damm-sjef Jenssen til nedleggelsen av den siste Tanum-butikken på Karl Johans gate. Tanums kvinnestipend forsvinner nok med Tanum, skriver Jenssen:

«Uten butikk er det vanskelig å se hensikten ved å videreføre varemerket Tanum. Stipendet har, som du nevner, historie tilbake til en helt annen tid – lenge før Damm (senere Cappelen Damm) kjøpte butikkjeden i 2006,» skriver han i mailen.

Jenssen minner om at Cappelen Damm i 2012 etablerte «Stig Sæterbakkens Minnepris» som er på 100.000 kroner og utelukker ikke mulighetene for en fremtidig pris.

– Tanum Kvinnestipend har siden det ble oppretta i 1994 vært en anerkjent og viktig pris, en pris man har lagt merke til, sier Heidi Marie Kriznik. – Det er bare å sjekke lista med mottakere, det er mange gode forfattere der. Det er trist at prisen nå forsvinner i forbindelse med nedleggelsen av den siste Tanum-bokhandelen.

Listen over prisvinnere av Tanums kvinnestipend:

1994 – Aud Korbøl
1995 – Tone Hødnebø