Tarjei Vesaas Debutantpris til Lars Petter Sveen

Lars Petter Sveen (f. 1981)

Tarjei Vesaas Debutantpris for 2008 går til Lars Petter Sveen for hans novellesamling Køyre frå Fræna. Prisen ble overrakt av leder for Det litterære Råd, Bjarte Breiteig, som uttalte at Sveen «har et blikk for det burleske og det uhyggelige». Deretter vanket det både whiskyflaske og en novellesamling av Tarjei Vesaas fra redaktør Christian Kjelstrup. Prisvinneren følte seg beæret over å motta denne prisen, og hevdet at det er et signal om at han er på rett vei. Han bestemte seg for å bli forfatter da han gikk ut av Skrivekunstakademiet i Hordaland i 2007, og er nå i ferd med å skrive en roman.

Begrunnelse for tildelingen av Tarjei Vesaas Debutantpris 2008:

Da Tarjei Vesaas innstiftet sin debutantpris i 1964, spesifiserte han at den skulle gå til en talentfull og ung debutant – helst ikke over 30 år. Jeg siterer fra Haldis Moren Vesaas’ bok, I Midtbøs bakkar, der hun skriver følgende om sin mann:

«Han mintes frå si eiga første skrivetid kor mykje ei oppmuntring kunne ha å seie for ein debuterandre ung forfattar. Ideen viser kor positivt innstilt han var til ungdommen og til alt det leitande og eksperimenterande som no tok til å prege den unge diktinga her til lands.»

I år går prisen til en novellesamling.

Det er en bok som gir sære og originale fortolkninger av den norske virkeligheten anno 2008. Novellene utspiller seg alle på det lille stedet
forfatteren selv kommer fra, og karakteristisk nok åpner boken med et ungt par som prøver å komme seg bort herfra, men som ikke kommer særlig langt.

Miljøet er på den ene siden plagsomt gjenkjennelig, men samtidig har forfatteren et blikk for det burleske og det uhyggelige, som får dette lille stedet – Fræna utenfor Molde – til å ligne mer på den amerikanske småbyen Twin Peaks enn på noe vi kjenner fra den tradisjonelle norske bygderealismen. Her lever døde videre, politiske populister strever for å skjule sine slangetunger, og Snåsa-mannen er aldri langt unna.

Forfatteren er ikke redd for å ta i bruk sterke virkemidler, som vi kjenner fra grøsseren, eventyret eller krimromanen, og når han får disse virkemidlene til å bære, og virke, er det fordi han har et várt og følsomt språk, som gjerne åpner seg mot stillheten.

Slik beveger forfatteren seg inn i det folkelige med satirisk snert, men også med varme og forståelse. Vi møter personer som bygger sine liv på fordreid og til dels forkrøplet hverdagsfilosofi. Som lesere kan vi fort komme til å humre over de psykologiske flosklene personene holder seg oppe med, men samtidig må vi innse at disse faktisk har noe for seg, at de rett og slett er vanskelige å klare seg uten. På denne måten demonstrerer forfatteren hvordan den sosialdemokratiske modellen for et trygt og ukomplisert liv kanskje ikke er så lett å leve opp til som en kunne ønske.

Av disse grunnene går Tarjei Vesaas Debutantpris til Lars Petter Sveen for hans novellesamling Køyre frå Fræna.

Bjarte Breiteig

leder for Det litterære Råd