Triztan – mellom poesi og rabalder

Triztan Vindtorn poesipris er den største poesiprisen i Norge. Drammen kommune har etablert prisen i samarbeid med Aschehoug forlag og Den norske Forfatterforening. Prisen skal…

triztan_vindtorns_poesipris

Prisen skal gå til en norsk forfatter som har gjort en stor innsats for norsk poesi. Formålet ved prisen er å ta et krafttak for, og å øke interessen for, poesi. Prisen skal også holde minnet om poeten Triztan Vindtorns litterære verk ved like, og gi Drammen mulighet til å bidra som kulturby i nasjonal sammenheng. Prisen er på kr 100 000. I tillegg får vinneren et trykk av Triztan Vindtorn, gitt av Vindtorns familie.

Drammen kommune inviterer til en humoristisk og selvironisk festaften med Ingar Helge Gimle som konferansier og skuespiller. Han har med seg Drammens egen Katharine Gjesdal og viserapperen Eivind Sander.

Årets pris deles ut av Åse Kleveland, som også byr på sin musikk. Anne Grosvold bokbader årets og fjorårets vinner av Triztan Vindtorn poesipris.

• For mer informasjon: www.vindtorn.no

Tidligere vinnere:

Prisvinner 2013: Terje Dragseth
Han debuterte i 1980 og har gitt ut 14 diktsamlinger og to prosabøker. Utdannet filmregissør. Dragseth er elsket av mange forfattere og har høstet svært gode kritikker. Dragseth har vært en markert stemme i norsk poesi og har levert sterke meninger om poesiens rolle og betydning i over 30 år. Dragseth tilhører fortroppen i nyskapingen av det norske poetiske språk. Ved første utdeling av Triztan Vindtorn poesipris fant juryen frem til en poet som de fleste innen det litterære Norge mente skulle vært løftet frem i de prisvinnende rekkene for lenge siden.

Prisvinner 2014: Stein Mehren
Stein Mehren (f. 1935) debuterte i 1960. Han har utgitt mer enn 30 bøker; dikt, romaner, essays og skuespill. Han er også billedkunstner. Mehren er en levende legende i norsk poesi. Juryen skriver: Som poet er han både en sanger og en tenker – en filosofisk dikter; slik han i sin prosa er en dikterfilosof, en kulturkritiker som gjennomborer samfunnets myter om seg selv.

Prisvinner 2015: Gro Dahle
Gro Dahle (f. 1962) debuterte i 1987 med diktsamlingen Audiens. Hun sier selv at «for meg er poesien den viktigste sjangeren, den kaster nytt lys, gjør nye ting med språket vårt, er i randsonen, i forkant». Hun har gitt ut 20 diktsamlinger, tre prosabøker, én gjendiktning, en rekke barnebøker og dramatikk for både teater og radio. Hun er oversatt til flere språk. Dahle forener en leken og naivistisk form med brå assosiasjonskast og underliggende alvor.