Uro rundt nytt forlag

tom_og_jorn

For et par uker siden ble det kjent at Jørn Lier Horst takket for seg i Gyldendal og starter nytt forlag, Capitana, i samarbeid med investoren Petter Stordalen.

• Les saken her: https://www.vg.no/rampelys/bok/i/Qly0PQ/petter-stordalen-kupper-norsk-bokbransje-sammen-med-joern-lier-horst

Denne uken ble det kjent at også Tom Egeland går fra Aschehoug til Capitana.

• Les saken her: https://www.vg.no/rampelys/bok/i/RxKo2O/stordalens-forlags-kupp-skaper-frykt-i-bokbransjen

Egeland blir ikke medeier, men går inn i forlagets styre. Også flere andre bestselger-navn er ventet å melde overgang til Capitana.

• Les saken her: http://www.klassekampen.no/article/20180228/ARTICLE/180229962

Overfor VG understreker Egeland at Capitana ikke bare skal utgi krim og bestselgere, men at fokuset på disse forfatterne naturlig nok står sentralt nå i startfasen.

• Les bransjebladet bok365.nos kommentar her: https://bok365.no/artikkel/nye-vitaminer-kriminelt-gamlehjem/

Aschehoug misliker sterkt det de kaller forfatterfisking:

Forfatterforeningen følger utviklingen med interesse.

– Aschehoug og Gyldendal taper to gode forfattere og får et økonomisk tap, siden begge er forfattere som selger mye, sier DnF-leder Heidi Marie Kriznik. – Forfattere er svært ofte lojale til et forlag, jeg tenker de iblant nesten er for lojale. Jeg har forståelse for at forfattere som Egeland og Horst kan ha lyst til å prøve noe annet, skape noe sjøl, et nytt forlag. Ha større kontroll. Og eventuelt ta ut noe av overskuddet på toppen. Egeland har sittet i Forfatterforeningens styre i åtte år, han er svært solidarisk, han har vært avgjørende for resultatet av lydbokavtalen, han stiller seg bak normalkontrakten, bak kollektivt bibliotekvederlag, og ser betydninga av fastpris, og det er betryggende. Egeland har også sagt at han liker tanken på å få være med på å finne fram til nye talenter. Og han har sagt at han vil være med på å etterstrebe bokbredde, og at han ikke vil at bare markedskreftene skal rå.

Kriznik innrømmer at «det rykker litt i meg når Stordalen skal inn og investere i forlagsbransjen, det kjennes litt rart.»

– Men vi må heller ikke glemme at bak Gyldendal finnes Must-familien som hvert år tar ut overskudd fra Gyldendalkonsernet. Cappelen Damm eies også av storkapitalen. Ikke noe som tilsier at Stordalen er en verre kapitalist enn disse andre. Det hele kommer jo an på hva Stordalen ønsker å gjøre, hva slags profil disse forlagene vil få, sier Kriznik.

Hun sier at nysatsningen kan være bra, kan være dårlig. – Det gjenstår å se, sier hun. – Men det er mulig å tenke at det er bra at de etablerte strukturene utfordres og tvinger de gamle, tradisjonsrike forlagene til å tenke nytt – og ikke minst tenke på hvordan de kan sikre forfatterne.

Hun håper at Stordalen ikke lopper forlagene for bestselgerne. – Alle trenger bestselgere, sier Kriznik. – Det vi ikke trenger, er mer bestselgerfokus. Men det gjenstår å se om disse nye forlagene bare vil ha det. Hele bransjen må ta ansvar for å vise fram det mangfoldet vi har, og skal ha, i Norge.