Vera Henriksen er død

vera_henriksen

Vera Henriksen ble født 22. mars 1927 og har et bredt og allsidig forfatterskap bak seg. Ikke minst er hun kjent for sine bøker med handling fra middelalderen og andre historiske epoker. Flere av bøkene hennes inneholder den problematiske overgangen fra norrøn mytologi til kristendommen.

Hun debuterte i 1961 med boka «Sølvhammeren», som er første del av Sigrid-trilogien. Bok nummer to, "Jærtegn", kom i 1962, og den siste boka i trilogien, "Helgenkongen", kom året etter. Denne serien fikk stor suksess. Henriksen skrev også sagaspill, blant annet Asbjørn Selsbane og Sverdet, og dessuten sakprosa, som Luftforsvarets historie.

I 1943 i Arendal ble hun rekruttert til etterretningsorganisasjonen XU sammen med blant andre sin senere ektemann Olaf G. Henriksen. Hun bodde i USA mellom 1946 og 1963. Der studerte hun arkitektur og kunsthistorie.

I tillegg til sagalitteraturen skrev Vera Henriksen også samtidsromaner, barnebøker og skuespill. Hun skrev også en rekke sakprosabøker med historisk tema. I alt skrev og bidro Vera Henriksen til ca 50 bøker.