Vesaasvinneren: – Folk er folk, og folk er følelser.

Først tok hun forfatterutdannelsen i Bø, siden jobb ved Barnebokinstituttet i Oslo. I fjor debuterte hun som skjønnlitterær forfatter med dikt i boken Finne deg der inne og hente deg ut. For denne boken fikk Lina Undrum Mariussen i går Tarjei Vesaas Debutantpris for 2011. Vi fikk møte henne for en prat før prisutdelingen under DnFs årsmøte:

LINa undrum mariussen, foto: Mette Karlsvik– Det tok lang tid å skrive denne boken. Jeg måtte gjøre meg ferdig med noen ting i mitt eget liv først, sa Lina Undrum Mariussen som det aller første da hun ble bedt om å fortelle om boka si. Drøye fire år, fra 2007 til i fjor. Det er tidsperpektivet for boken Finne deg der inne og hente deg ut. Da hun snakket om boken sin, fremhevet hun også de praktiske forholdene rundt skrivingen. Undrum Mariussen jobber på Norsk Barnebokinstitutt ved siden av skrivingen:
– Jeg tror at jeg kunne ha vært ferdig tidligere hvis jeg hadde mer tid. Dette prosjektet avløste noe jeg begynte under forfatterutdannelsen i Bø.
– Vil du ta opp igjen det forrige prosjektet, og gjøre det ferdig?

– Nei, jeg må skrive noe annet nå. Nå har jeg lyst til å skrive prosa.
Hvorfor har du lyst til å skrive prosa?
– Jeg har lyst til å nå flere. Selv om jeg har nådd ganske godt ut med denne boka, så har jeg lyst til være ledigere i språket, og ikke så streng. Prosa er en mer uhemmet skrift
Du får mer plass, flere ord, i prosaen. Men mister du noe?
– Du kan miste knyttnevefølelsen i magen. Poesi skal være et utropstegn på hver side. Det forsvinner litt i prosaen. Der er det mer av en flyt.
– "Hva betyr denne prisen for deg" er et spørsmål som jeg føler meg forpliktet til å spørre. Men svarene man får likner ofte på hverandre. Hva har du lyst til å si om det å få denne prisen?

– Jeg synes at prisen som jeg får i dag, og mottakelsen som jeg har hatt ellers viser at det er en brei gruppe folk som har tatt i mot boka mi. Det gjør meg glad på lyrikkens vegne. En sånn pris er viktig for å synliggjøre diktsamlinger som ikke er så breie, sa Undrum Mariussen før hun måtte gå til selve utdelingen, og opplesning av en takketale som hun hadde hatt noen uker til å forberede:
– Jeg synes det er fint å få skrive dikt om ting som betyr noe for meg. Folk er bare folk, og folk er følelser, sa hun, og leste fra boken sin for årsmøtedeltakerne. Debutanten fikk også skryt fra forlaget sitt, Oktober:
– Vi er veldig begeistret for boken din. Alle på forlaget har lest den. Vi har snakket om den i lunsjen. Det har vært helt naturlig og nødvendig å snakke om den boken, sier redaktør Kari Joynt, som representerte Oktober i går.