Vi kjøper norske bøker som aldri før

Salgstallene for 2020 viser at norsk litteratur – ikke minst norsk skjønnlitteratur for voksne – er populære hos leserne. Til sammen hadde skjønnlitteraturen og sakprosaen en vekst på 5,4 prosent.

Fra 2016 har salget av norsk skjønnlitteratur for voksne jevnt steget fra 132 492 til 175 870, en økning på 7,1 % fra 2019 til 2020.

Forleggerforeningens nyeste salgsrapport viser forlagenes inntekter for fjoråret, og blir offentliggjort i dag. Tallene omfatter det vesentlige av bokomsetningen i Norge.

– Jeg er veldig glad for å se at bokmarkedet utvikler seg, sier Heidi Austlid, administrerende direktør i Forleggerforeningen. – 2020-tallene viser tydelig at det fortsatt er interesse for litteraturen, i en tid hvor medievirkeligheten er i stor endring. Samtidig vet vi at lesevanene er i sterk endring, særlig blant unge. Nå håper vi myndighetene følger opp med en skikkelig satsing på lesing og bøker. Dette vil være av stor betydning for både språket vårt, lesekompetansen og for den offentlige samtalen, fortsetter hun.

Tallene finner du her.