Vigmostad & Bjørke overtar Hr. Ferdinand

forlag

Det fremadstormende bergensforlaget Vigmostad & Bjørke overtar den norske avdelingen av forlaget Hr. Ferdinand. Vigmostad & Bjørke overtar forlagets backlist og rettigheter, skriver www.bokogsamfunn.no. Hr. Ferdinand eies av det islandske forlaget Bjartur, og forlaget har både en dansk og norsk avdeling. Nå overtar altså Vigmostad & Bjørke den norske delen av selskapet. Fra nå av vil bøkene fra norske Hr. Ferdinand ved opptrykk eller nyutgivelse bli utgitt på Vigmostad & Bjørke. – Bøkene fra Hr. Ferdinand vil være et godt supplement til eksisterende utgivelser på Vigmostad & Bjørke, sier forlegger Arno Vigmostad.

– Det har vist seg tungt å drive Hr. Ferdinand i Norge. Forventningene har ikke blitt innfridd, konstaterer Snæbjørn Arngrimsson, direktør i danske Hr. Ferdinand. Arngrimsson innrømmer at det har vært tungt å etablere seg i det norske markedet: – Det er tøffe tider i den danske bokbransjen, og vi vil bruke mer av våre ressurser her. I tillegg har det vært tyngre enn vi trodde å drive forlag i Norge, sier han.

Forlaget har gitt ut ca. 30 titler i Norge siden starten i 2005. Porteføljen består blant annet av en del dansk kriminallitteratur og annen skjønnlitteratur, men salgstallene har ikke stått i stil med forventningene.