I en pressemelding heter det at Juritzen forlag har valgt å lage sponsorplakater med krimforfatter Jan-Erik Fjell som ledd i å bygge merkevarekjennskap til krimforfatteren. – Vi har som mål å hele tiden tenke annerledes og prøve nye veier, for å sørge for at våre forfattere når ut til flest mulig lesere. Jan-Erik Fjell er en ung forfatter vi skal jobbe med i mange år fremover og vi ønsker å øke kjennskapen til navnet hans. Det er en helt nye måte å profilere en forfatter på, ingen har gjort noe slik tidligere, så vi er veldig spent på om å sponsorplakater på TV vil fungere, sier forlegger Arve Juritzen.
Hva synes forfatteren selv om å sponse tv-programmer?
– Det er nytt, og alt som er nytt er spennende, sier Jan-Erik Fjell til DnFs nettsted.
– Det er nytt, og alt som er nytt er spennende, sier Jan-Erik Fjell til DnFs nettsted. – Helt fra jeg kom til Juritzen i 2010 har forlaget gått nye veier for å fronte forfatterne sine. At de nå våger å satse på tv-stien, er heftig. Så november blir en spennende måned!
– Du føler deg ikke som en vare som skal selges?
– Nei, det gjør jeg ikke. Men jeg produserer varer som skal selges.
– Hva tenker du om den kommersialiseringen av forfatterskap som tv-sponsing tross alt representerer?
– Det å jobbe som forfatter ER et kommersielt yrke. Det utgis mange bøker i vårt lille land, og man må synes der ute, ellers er det game over. For det holder ikke lenger å skrive gode bøker. Det finnes det, dessverre, mange eksempler på. For det er når boka er ute at den virkelige jobben begynner, iallfall for de av oss som er i etableringsfasen.
– Du har skrevet to krimromaner – hva holder du på med nå? Den tredje?
– Ja, nå er jeg godt i gang med tredje bok om Anton Brekke. Går alt etter planen, som det ser ut til denne gang, vil den være ute høsten 2013.