Nye norske lesevaner

Litteratursosiolog Cecile Naper mener politiske virkemidler overfor bokbransjen virker. Problemet er at politikerne ikke er ansvarlige og bremser den økende kommersialiseringen, mener hun.  – Vi…

leser

– Vi får de bøkene litteraturpolitikken legger opp til, mener Cecilie Naper, førsteamanuensis i litteratur ved Høgskolen i Oslo.

Hun mener noe må gjøres med den økende kommersialiseringen og ensrettingen av den norske bokbransjen. Første skritt på veien er at politikerne innser at det er de som sitter på nøkkelen, og at de er villige til å bremse utviklingen.

– Hvis man analyserer utviklingen av den norske bokbransjen fra 1960-tallet og fram til i dag, vil man se at litteraturpolitikk virker. På ett tidspunkt ble det gitt ut og lest så mye norsk kvalitetslitteratur at utenlandsk litteratur ble fullstendig overskygget. Både bredden og den nasjonale profilen var en direkte følge av den rådende litteraturpolitikken, sier Cecilie Naper.

Les Klassekampens artikkel i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20150316/ARTICLE/150319879