Tall fra Bokbasen viser at salget av e-bøker økte med 19 prosent fra 2014 til 2015, skriver Aftenposten. I fjor ble det solgt 240.000 e-bøker i Norge.
Mens papirbøker når salgstoppen i førjulstiden, shopper nordmenn bøker til nettbrettet så fort gavene er åpnet, skriver avisen.
- Les saken i sin helhet her: http://www.aftenposten.no/kultur/Salget-av-eboker-topper-seg-i-romjulen-8313289.html
– Vi ser en jevn stigning som kommer til å fortsette, men som det ofte er med ny teknologi, så tar veksten lengre tid enn forventet. En av de viktigste driverne for lesere er at man kjenner noen som leser e-bøker. Det gir en snøballeffekt, sier leder Elizabeth Sellevold i Ebok.no til Aftenposten.
– Folk kjøper e-bøker når de har ferie. Vi ser en salgstopp til påske, om sommeren og i romjulen. Når butikkene er stengt, handler man e-bøker på nett, for eksempel fra hytta, sier Bente Franck-Sætervoll, administrerende direktør i Bokbasen som distribuerer e-bøker til norske nettbutikker, til Aftenposten.
Bestselgerne var omtrent de samme som i den fysiske bokhandelen før jul: Jojo Moyes, Jo Nesbø, Jan Guillou, Jon Michelet og Linn Ullmann.