Ebok.no: Cappelen Damm setter bokavtalen i fare

Les saken i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20180629/ARTICLE/180629966  Cappelen Damm holder lydbøker utenfor den nasjonale bokbasen selv om de er tilgjengelige i Storytel. Et brudd på…

uten_navn
  • Les saken i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20180629/ARTICLE/180629966

Cappelen Damm holder lydbøker utenfor den nasjonale bokbasen selv om de er tilgjengelige i Storytel. Et brudd på leveringsplikten i bokavtalen, sier Lene Røren i Ebok.no.

Klassekampen skriver at Cappelen Damm tjener store penger på strømming av lydbøker. I dag har Storytel, som de eier 50 prosent av, passert 100.000 brukere i Norge. Hvis alle disse brukerne betaler 199 måneden, skulle det tilsi årlige inntekter på 239 millioner kroner – som er like mye som Gyldendals årlige nettoomsetning.

Cappelen Damm er i ferd med å skape egne, lukkede systemer for sine titler og sender dem rett til Storytel, som de eier 50 prosent av, advarer lederen i Ebok.no, Lene Røren.

I et innlegg på Klassekampens debatt­sider i dag går Røren hardt ut mot Norges største allmennforlag. Hun mener Cappelen Damm bryter med leveringsplikten og dermed også truer bokavtalen mellom Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Innlegget skrives etter at en årelang forhandlingsprosess mellom Ebok.no og Cappelen Damm har strandet. Ebok.no ønsket å strømme Cappelen Damms lydbøker og ebøker i strømmetjenesten Ebok Pluss, men ble møtt av krav som var umulige å innfri, forklarer Røren.

– Årsaken til at forhandlingene har strandet er at Cappelen Damm krever en årlig minstebetaling på mange millioner kroner, sier hun.

I en e-post til Klassekampen bekrefter Cappelen Damms konserndirektør Tom Harald Jenssen at enkelte av forlagets lydbøker ikke er tilgjengelige i bokbasen. Årsaken er at forlaget ikke alltid har rettigheter til å selge nedlastbare lydfiler. Stykksalg gjennom nedlasting og tilgjengeliggjøring gjennom strømming er to atskilte omsetningsformer som krever separate avtaler med de involverte rettighetshaverne, skriver Jenssen.

Jenssen avviser at Cappelen Damm bryter leveringsplikten. Et hundretalls titler fra Cappelen Damm er allerede tilgjengelig gjennom Ebok.no. og Ebok.no Pluss, skriver konserndirektøren.

Han skriver også at Ebok.no Pluss har fått tilbud om hele Cappelen Damms lydbokprotefølje for strømming: «Det har de fått på kommersielle vilkår som burde være akseptable.»

Røren, som har gått gjennom flere oversatte titler i bok­basen, sier hun ikke har funnet andre forlag som har valgt å akseptere avtaleformen som Cappelen Damm opererer med.

– Til sjuende og sist er det bokleserne dette går utover. Siden disse lydbøkene ikke er tilgjengelig for salg eller strømming hos andre bokhandlere, blir leserne tvunget til å bli abonnent hos Storytel.no for å få tilgang til disse lydbøkene, sier Røren.

Kulturminister Trine Skei Grande (V) har tidligere rettet kritikk mot strømmetjenestene for å være låst til eierforlagene.

I en epost til KK skriver hun at hun ikke kan gå inn på enkeltheter i saken mellom Ebok.no og Cappelen Damm, men hun påpeker at strømmetjenester er en del av bokavtalen.

«Jeg har registrert at Forleggerforeningens direktør har uttalt at alle salgskanaler bør være åpne samtidig som han medgir at Forleggerforeningen har en vei å gå når det gjelder strømmetjenester. Det må de snarest gjøre noe med,» skriver Grande, og legger til: «Dersom jeg skal kunne argumentere for at vi fortsatt skal ha en bokavtale er det viktig at partene sørger for at avtalen blir håndhevet i tråd med det man har blitt enige om.»

Forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik mener at uenigheten mellom Ebok.no og Cappelen Damm på at fortolkningen av bokavtalen er ulik.

– Jeg vil derfor understreke behovet for en regulert bokbransje. Det er mulig Cappelen Damm fortolker bokavtalen feil, da betyr det at det må klarere føringer til. Men tilleggsprotokollen som kom i mai i fjor er klar på skaffe- og leveringsplikten. Og denne plikten og fastprisen er helt avgjørende for at leserne skal bli tilbudt mange ulke bøker i ulike kanaler, sier Kriznik til KK.

Forfatter Tom Egeland påpeker at forfatterne går glipp av viktige inntekter når de låses til forlagenes egne tjenester. – Jeg vil advare Storytel og deres eier Cappelen Damm mot å bli et norsk svar på Amazon, som lukker titler inne i forlagets egne distribusjonskanaler, sier Egeland til Klassekampen.