– Med stor innlevelse og engasjement utforsker Linnestå hva som former et menneske og et menneskeliv, hvordan overraskende hendelser kan stake ut en retning, og hvordan tilfeldige møter mellom medmennesker kan bli redningen, sa juryens leder Gunnar Staalesen.
Aasne Linnestå er en sjangeroverskridende, stilsikker og språklig leken forfatter. Hun har skrevet flere diktsamlinger og romaner, forestillinger og musikktekster, og ofte smelter de språklige uttrykksmåtene sammen: Romanene er poetiske, og diktene er fortellende. Dokumentaren er lyrisk, og lyrikken omhandler tema vi sjelden ser behandlet poetisk, som asylpolitikk, overgrep og den enkeltes ansvar for sine medmennesker.
Aasne Linnestå debuterte med diktsamlingen Små, hellige løgner i 2000. Diktsamlingen Morsmål kom i 2012, Døgnbok i 2017 og Hu i 2018. I 2002 kom den lyriske dokumentaren Stanislaw. I 2006 gav hun ut sin første roman, Utland, etterfulgt av romanene Krakow i 2007 og Hagesang i 2011, Opphold, i 2014 og ungdomsromanen, Mamma er et annet sted, i 2015, alle på Aschehoug Forlag.
Aasne Linnestås forfatterskap dreier om en akse som i aller høyeste grad er skramsk: Både diktsamlingene og romanene kretser om forhold som makt og avmakt, sorg og omsorg, om å miste, men også om å finne og om å våge å la seg bli funnet. Med stor innlevelse og engasjement utforsker Linnestå hva som former et menneske og et menneskeliv, hvordan overraskende hendelser kan stake ut en retning, og hvordan tilfeldige møter mellom medmennesker kan bli redningen.
Som hos Amalie Skram, er Aasne Linnestås forfatterinstrument stemt i moll. Et stort livsalvor slår grunntonen i tekstene. Samtidig er det en optimisme i Linnestås forfatterskap – troen på at ett menneske kan gjøre en forskjell. Linnestå har et viktig budskap i vår tid – vi må ha mot til å være det medmennesket som våger å si til en annen «Jeg kan hjelpe deg» (Døgnbok, 2017).
Teksten er fra juryens uttalelse