Hører (stort sett) lydig på redaktøren

Nytt DnF-medlem Ingebjørg Liland synes det gjør vondt å stryke noe hun har skrevet, men ser også at teksten ofte blir bedre når den strammes opp.

Foto: Øyvind P. Liland

Hvorfor ville du bli forfatter?

For å få komme på Aschehoug sin hagefest! Men foreløpig har det ikke kommet noen invitasjon, så nå angrer jeg på hele greia … Nei da, jeg har alltid elsket å lese, kjenne på magien ved å åpne en ny bok og få hjerteklapp på de første sidene … Jeg tror jeg ville gjenskape den følelsen ved å skrive selv.

Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?

Jeg begynte å skrive ganske sent i livet, var vel i en 40-årskrise da jeg bestemte meg for å bli forfatter, og søkte på Forfatterstudiet i Tromsø. Før det hadde jeg mest skrevet revytekster, og i 2009 vant jeg 1.pris på TIFF for manus i en kortfilmkonkurranse. Fra jeg var ferdig i Tromsø i 2012, tok det 10 år med refusjoner, prøving og feiling i ulike sjangere, før debutboka mi – en novellesamling – kom ut i 2022.

I mellomtiden ble jeg norgesmester i slampoesi i 2015, og skrev blant annet et skuespill, samt en komedie som ble lest på Scenetekstivalen i Tromsø i 2016. Uten forfatterstudiet hadde jeg ikke vært forfatter i dag. Det ble inngangen til å lese noe annet enn romaner, til å jobbe med tekst, til å tåle kritikk, og ikke minst til et fellesskap med andre skrivende.

Hvilke forfattere har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?

Astrid Lindgren, Marguerite Duras, Sara Stridsberg, Vigdis Hjorth, Joyce Carol Oates, Janet Frame, Elfriede Jelinek, Annie Ernaux, Laila Stien, P.O. Enquist, Mikael Niemi, Hamsun, Virginie Despentes, Lena Andersson, Line Nyborg, Ida Hegazi Høyer, Ingeborg Arvola og Liv Lundberg – som skrivelærer på forfatterstudiet.

Hvilket ord prøver du å unngå/bruke litt mindre?

«Instinktivt» er et ord jeg ikke kan fordra.

Hvilket forhold har du til å stryke tekst?

Det gjør så vondt! Det har jo tatt år og dag å presse den ut! Men jeg hører (stort sett) lydig på redaktøren min, og ser at teksten blir bedre når den strammes opp.

Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du? 

Jeg må ha tro på prosjektet mitt for å komme i gang. Da er det ikke så mye annet som må være på plass enn en god idé. Nå har jeg fire romanåpninger på PC-en som alle var glitrende ideer da jeg startet på dem, men som nå har mistet sin stråleglans. Så nå bare gruer jeg meg, utsetter og finner på alt annet enn å skrive.

Leser du andre forfattere når du skriver?

Ja, jeg leser jo alltid, og som regel en times tid rett før en skriveøkt for å komme i litterær modus – eller kanskje det bare er prokrastinering?

Hva liker du å lese?

Jeg leser nok mest romaner, og litt poesi. Sakprosa på lydbok når jeg går tur eller gjør husarbeid.  

Hva synes du om norsk litteraturpolitikk?

Jeg er veldig takknemlig for innkjøpsordningen.

Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?

Jeg har hørt at årsmøtene er ganske kule.

Ingebjørg Liland har utgitt novellesamlingen Pappa har fest (Utenfor Allfarvei forlag, 2022).