Se en gang til

Et nytt, gratis nettkurs fra Balansekunst tar sikte på å øke kulturlivets bevissthet rundt mangfold i rekrutteringsprosesser.

Siden 2020 har Den norske Forfatterforening vært medlem i Balansekunst, en samlende ressurs for hele kunstfeltet, som legger et bredt mangfoldsbegrep til grunn for sitt likestillingsarbeid.

Balansekunst tilbyr flere gratis nettkurs, der du kan lære mer om mangfold og likestilling. Klikk her for å komme til en oversikt.

Det nyeste kurset, Se en gang til, er utarbeidet i samarbeid med Talent Norge og Music Norway, og gir perspektiver og tips til hvordan man kan rekruttere bredere.

«Et rikt kunst- og kulturliv trenger mange ulike stemmer, perspektiver, historier og uttrykk», skriver Balansekunst på sine nettsider.

«Vi ønsker et kulturliv som speiler hele befolkningen. Det handler om at alle skal ha de samme mulighetene. Alle i samfunnet skal kunne finne rollemodeller å speile seg i, og alle skal kunne føle seg like trygge og frie til å skape i kulturlivet.

Det handler også om å skape best mulig kunst og kultur. Kunsten skal inspirere, bevege, underholde og lære oss ting om oss selv om omverden. Da er det viktig at kulturlivet oppleves som tilgjengelig, relevant og inkluderende for alle, slik at vi får alle historiene fra alle talentene, og kan oppleve kunst og kultur med mange ulike perspektiver.»

Målet med nettkurset er å skape en felles ramme for samtale ved rekrutteringsprosesser. Kurset er laget for ansettelseskomitéer, styrer, utvalg og juryer – og alle som er interessert i lære mer om mangfold og rekruttering.