– Jeg redigerer ikke, jeg bare legger ut

Facebook er det nye fanzine-stedet. Ikke bare kan man skrive om akkurat det en brenner mest for å interagere med andre fjesvenner, man kan også…

martinjohannessen

Facebook er det nye fanzine-stedet. Ikke bare kan man skrive om akkurat det en brenner mest for å interagere med andre fjesvenner, man kan også linke opp til likesinnede nettsteder. For et halvt år siden opprettet Martin Johannessen gruppen Bokhylla på Facebook, og ba folk sende inn boktips. Han så for seg en smal, eksentrisk zine. Idag teller gruppa 761 medlemmer og folk tipser vel så mye om Dan Brown og Knausgård. Fint det også, sier Johannessen.


Martin Johannessen, hvordan kom ideen om å opprette facebookside der folk kan legge ut boktips?

– Jeg synes det trengs arenaer som tar for seg andre bøker enn bare de som er utstilt i bokhandlene. Dette er ment som et upretensiøst sted, et bibliotek, om du vil, der folk kan komme med tips om hva de har lest.

Martin Johannessen har ikke selv vært en del av bransjen, han står uhildet til å melde hva han ønsker. Han har bakgrunn fra platebransjen oger i dag lærer i norsk og engelsk. Men pensum på norskfaget holder han utenom, der er det vel bare juleevangeliet som har fått plass i Bokhylla. Som regulær bokkjøper synes han rett og slett det er spennende å høre om hva folk leser. Han trodde stedet ville lokke fram sære favoritter, i stedet viser det seg altså at folk anbefaler mer mainstream litteratur. Greit nok, ifølge Johannessen, som selv tipser om boklanseringer og nå sist, Thomas Bernards Mine priser.

– Er alt like velkomment?

– Ja, du kan si at siden er summen av de bøkene som folk har lest, verken mer eller mindre.

– Ville du sensurert dersom noen kom med ekstreme ytringer, som å anbefale en bok om Holocaust-fornektelse eller noe liknende?

– Nå er ikke jeg noe for sensur, men det fine med Facebook er jo at man bare kan slette de kontaktene en ikke lenger ønsker å ha. Så jo, jeg ville nok foretatt meg noe dersom det ble problematisk. 

Jeg påpeker at siden ser ut til å bli mer bransjevridd, i form av linker til aviser og politiske saker, som moms på ebøker. Og får som svar at det også ligger aviser i bokhylla hjemme hos Martin Johannessen. Men har han en formening om hva han vil gjøre dersom stedet vokser seg enda større? Om den upretensiøse facebooksiden skulle bli en mediefaktor å regne med? Jo, han har tenkt på det. Men vil foreløpig verken endre eller gå inn og styre siden ytterligere. En av bidragsyterne beklager seg over fraværet av diskusjoner, og viser til en annen facebookside, Bokvenner, med livlige diskusjoner. Johannessen ønsker også dette tipset velkomment og vurderer å starte en diskusjon selv.

Men enn så lenge er det prinsippet om at siden lager seg sjøl som gjelder. Det ligger ingen prestisje i prosjektet, Johannessen nevner like ofte nettstedet Lasso som Bokhylla. For som Johannessen selv påpeker: Det er det fantastiske med nettet i forhold til trykte tidsskrifter: det neste er bare et tastetrykk unna og det koster ingenting.